Meer snelheid met minder vermogen, kleine hekgolven en minder kantel- en rolbewegingen. Het zijn enkele voordelen waarvan de nieuwe Rover 54 profiteert door de toepassing van de Hull Vane®. Door zijn aluminium constructie is de Rover licht van gewicht en kon de Hull Vane® op dit jacht ook relatief klein zijn. YachtFocus ging het gesprek aan met Bruno Bouckaert, Sales Director van Hull Vane®, over de overwegingen voor de toepassing van de Hull Vane® op de Rover.
Onder redactie van Alexander Worms
Hoe is de samenwerking met Rover Yachts begonnen?
Bouckaert: “We hadden al een tijd contact met de bedenkers van de Rover. Zij kenden de Hull Vane® en haar voordelen. Toen het plan voor een nieuw schip ontstond, was het logisch om de Hull Vane® hier direct bij te betrekken. Het concept van het schip als een verkenner voor lange afstanden past alleen al door zijn kenmerken heel goed bij de Hull Vane®. En dankzij de semi-custom Hull Vane® die wij aanbieden, is het ook zeer betaalbaar voor scheepswerven en eigenaren. Immers: een boot gaat doorgaans twintig tot dertig jaar mee, soms nog veel langer. Het is dus zinvol om in het begin een kleine extra investering te doen om vervolgens de boot tijdens zijn hele levensduur te kunnen gebruiken met permanent lagere bedrijfskosten. Wij noemen dit Future Proofing.”
Maar scheepswerven en eigenaren moeten dat eerst begrijpen.
Inderdaad. We zien drie soorten scheepswerven. De eerste zien niets in de Hull Vane® en bieden hem alleen aan als de klant er uitdrukkelijk om vraagt. De volgende bieden hem aan als optie. Voor de derde is het gewoon standaard.
Wat is er zo bijzonder aan het project en de Rover 54?
In dit segment is het schip een van de eersten met de Hull Vane® als standaarduitrusting en niet als optie. Dit maakt de keuze voor de klant zeer gemakkelijk. Dit formaat schip wordt vaak bevaren op binnenwateren, waar je regelmatig klachten krijgt van mensen op woonboten en andere watersporters, omdat de golven te groot zijn. Het gevolg: je vaart langzamer. Maar dat is niet leuk en je kunt niet echt vooruit komen. Dus het is geweldig als de boot minder golven veroorzaakt. Vaak is het vaarwater ondiep, waardoor de achtersteven zinkt. Dit wordt het squat effect genoemd. Ook dit wordt verminderd met de Hull Vane®, waardoor de efficiëntie van de romp zelfs op ondiep water toeneemt.
Hoe verloopt de samenwerking met Rover Yachts?
Heel goed. De bouw van de eerste Hull Vane® voor de Rover moet nog starten, maar tot dusver is het contact vlot verlopen.
Hoe belangrijk is het om de Hull Vane® mee te nemen in de ontwerpfase van een nieuw jacht?
Wij leveren ongeveer de helft van de systemen voor een retro-fit, dat wil zeggen: als toevoeging aan een bestaand schip. De andere helft is voor nieuwbouw. Als de jachtwerf de Hull Vane® vanaf het begin bij de plannen betrekt, is het proces natuurlijk gemakkelijker en goedkoper. En de werf profiteert automatisch ook van andere voordelen. Als bijvoorbeeld een maximumsnelheid is afgesproken die moet worden gehaald, kan de werf van begin af aan kleinere motoren plannen. En als er een bepaalde actieradius bekend is, kunnen er ook kleinere tanks worden geïnstalleerd. Het uitlaatsysteem kan kleiner, ga zo maar door. Op die manier kun je het schip hydrodynamisch optimaliseren en kom je in een positieve spiraal terecht. Maar dit voordeel bestaat alleen als je vanaf het begin met de Hull Vane® plant.
Zijn er nog andere voordelen?
Ja, het geluidsniveau op het achterdek is lager omdat er minder turbulentie achter het schip is. Zo kan men rustig met elkaar praten op het achterdek, een plaats waar veel mensen graag zijn als het schip vaart. Het verschil liep op tot 6 db(a), dat is wat we gemeten hebben. Dat is enorm. En: met een achteraf gemonteerde Hull Vane® kun je dezelfde snelheid bereiken met minder omwentelingen per minuut. Dat maakt het ook stiller. En natuurlijk bespaar je brandstof.
Zijn er bepaalde typen boten die bijzonder geschikt zijn voor het gebruik van een Hull Vane®?
Explorer jachten, of met andere woorden: jachten waarmee veel wordt gevaren en die niet zijn gebouwd als caravan op het water. Vaartuigen voor lange afstanden, zelfs op zee. Ze hebben vaak een minder volle boeg voor betere prestaties in ruwe zee. Logischerwijs zullen klanten die veel varen de investering in de Hull Vane® meer de moeite waard vinden. In ruwe zee helpt de Hull Vane® ook door de bewegingen te dempen.
Wat vindt u van de Rover 54?
Ik vind het een aantrekkelijke motorboot. Robuust en stabiel, het lijkt meer op een werkboot. Dat spreekt me erg aan. De boot zegt wat hij doet, alleen al door zijn uiterlijk.
Hoe zal de wereld van de motorjachten zich verder ontwikkelen?
Het duurzaamheidsthema zal ons zeker blijven bezighouden. Wat de aandrijving betreft, maakt het bijna niet uit of het met waterstof en/of elektriciteit verdergaat. Hydrodynamische efficiëntie zal steeds meer aandacht krijgen, net als aerodynamica in elektrische auto’s. Elke verbetering zal tot uiting komen in een groter bereik. Met de Hull Vane® is het niet de vraag of het de moeite waard is, dat is het sowieso altijd, ongeacht welke energiebron voor de voortstuwing wordt gebruikt. Zeker als je het schip vaker gebruikt. Alles wat vandaag de weerstand van de romp vermindert, zal zich in de toekomst uitbetalen. Het maakt dus niet uit welk aandrijfsysteem is geïnstalleerd. En wat aerodynamica is voor auto’s, is hydrodynamica voor schepen. Helaas is er geen spoiler voor auto’s die de actieradius in één klap met 10-20% kan verhogen. Voor motorjachten is een dergelijke toepassing er wel en we noemen dit: de Hull Vane®.
Kijk voor meer informatie op www.roveryachts.com