Medio 2022 introduceert Menken Maritiem de gloednieuwe Henley28. Deze 8,56 meter lange sloep is speciaal ontworpen om elektrisch te varen.
De Henley is professioneel ontworpen door Martin de Jager Yachtdesign. De sloep is geen variant op een vergelijkbaar model met dieselmotor, maar echt bedoeld om elektrisch te varen. “De meeste sloepen zijn te zwaar gemotoriseerd en kunnen zich over hun rompsnelheid heen duwen,” aldus Bernard Menken. “Dat kost bij een elektroboot buitensporig veel stroom. Snelheid en vaarcomfort moet dus uit lengte komen. Daarom hebben wij ervoor gekozen een boot te ontwikkelen die heel makkelijk haar water loslaat, voldoende lengte op de waterlijn heeft voor een mooie rompsnelheid en voor ons doen licht gebouwd is, zonder instabiel te worden.” Menken Maritiem heeft gekozen voor de saildrive motor van het Finse Oceanvolt.
Geveegde kont en niet te smal
De ‘geveegde kont’ van de boot kennen we van oude J-klasse zeiljachten, Amerikaanse stoomlaunches en de Engelse ‘Narrow-boats’. De boot is echter bewust niet ‘smal’ gehouden. Volgens ontwerper Martin de Jager ligt de optimale lengte-breedte verhouding bij een motorboot tussen de 2.7 en 3.5. “Te smal kost stabiliteit, te breed is lelijk,” aldus de ontwerper. De Henley is met haar 3.5-verhouding relatief slank. Met een breedte van 2.44 meter is de aanvangsstabiliteit uitstekend en met een doorvaarthoogte van 1.23 meter zijn vele wateren non-stop te bevaren.
Revolutionaire buiskap
De innovatie beperkt zich bij de Henley28 niet tot de geoptimaliseerde E-drive. Menken Maritiem ontwikkelt (vooralsnog) speciaal voor de Henley28 een revolutionaire buiskap. Het buizenframe wordt hierbij vervangen door een opblaasbaar tube-frame van Bisonyl, dat met een luchtcompressor wordt opgeblazen. Een overdruk en een onderdruk-ventiel zorgen ervoor dat de buiskap vormvast blijft.
De Henley28 is vaarklaar verkrijgbaar vanaf € 99.950,- inclusief onder meer een opblaasbare buiskap, zit- en rugkussens, een teakhouten kuipvloer en 10KW Lithium accu’s van MG Energy. De voorpunt is standaard voorbereid voor een toiletvoorziening. De keuze voor een chemisch of een elektrisch toilet is optioneel.
Daarnaast zijn er tegen meerprijs extra opties beschikbaar zoals teak op het voordek, een luxe RVS-bimini en uitbreiding van het lithium-pakket (naar 14.4 KM of 20 KW).
Meer informatie over de werf is te vinden op www.menkenmaritiem.nl