Na een tocht van vier weken is de nieuwe Korvet50XLR gearriveerd in haar nieuwe thuishaven Nassau op de Bahama’s. De Atlantische oceaan oversteek vanuit Rotterdam naar de Bahama’s laat de bijzondere vaareigenschappen van dit schip zien.
De nieuwe Korvet50XLR (eXtra Long Range) vertrok op 3 juli vanuit Rotterdam. Na tussenstops in Brighton aan de Engelse zuid kust ging de reis door naar de Azoren. Vanuit Horta begon het langste traject naar Bermuda waar de Callisto na 8 etmalen aankwam. Het laatste traject naar Nassau in de Bahama’s nam 3 dagen in beslag.
Extra veel brandstof
De Korvet50XLR (eXtra Long Range) is vergelijkbaar met de Korvet14CLR met uitzondering van de 2.000 liter extra brandstof die ze meeneemt. Dit vergoot haar bereik tot 2.200Nm bij 9 knopen. Dit was ook de gemiddelde snelheid tijdens de trans-Atlantische oversteek.
De Atlantische Oceaan oversteken met kunstgrepen als extra vaten diesel aan boord of aanpassing van de snelheid, is met dit schip verleden tijd. De brandstoftanks zijn een integraal onderdeel van de aluminium romp en bevinden zich ruim onder het zwaartepunt.
Met haar ‘fast-displacement’ romp van net geen 15 meter, kruist de Korvet50XLR op 10 knopen. Dit terwijl ze minder dan 20 liter diesel per uur verbruikt. Haar twee Volvo Penta motoren en Humphree stabilisatoren en interceptors geven haar uitstekende directionele stabiliteit. Met een topsnelheid van 20 knopen is er ruim voldoende vermogen om een weerfront te ontlopen of vroeg thuis te komen. Ze heeft weinig onderhoud nodig en kan worden aangepast voor arctische of tropische omstandigheden.
Korvet voor lange tochten
Deze probleemloze oversteek van de Atlantische oceaan laat zien dat de Korvet50XLR een motorjacht is waarmee je elke zee of oceaan aan kunt. Kracht, prestaties en bereik zijn de belangrijkste kwaliteiten. Deze maken dit jacht tot een ‘passage maker’ bij uitstek voor lange tochten op open water.
Meer informatie op www.deepwateryachts.com