Wajer Yachts introduceert een volledig geüpgradede versie van de Wajer 38 en 38 S. Naast esthetische verbeteringen, wordt er ook getest met een Foil Assist toepassing. Deze nieuwe toepassing van de foil technologie staat garant voor een compleet andere vaarervaring. Hierbij slaat de boot minder hard op het water en vaart deze comfortabeler vaart en beter. De Foil Assist wordt midscheeps op de romp geplaatst en tilt de boot letterlijk omhoog, waardoor het vaarcomfort toeneemt en het brandstofverbruik daalt. Dit zonder op snelheid in te boeten.
Verbeterde technologie
Wajer Yachts staat bekend om zijn innovatiekracht. De nieuwe foil assist op de Wajer 38 en 38 S, ontwikkeld door Van Oossanen Navel Architects, bewijst dit wederom. Het varen op deze gefoilde Wajers is een stuk comfortabeler omdat ze als het ware over de golven vliegen. Omdat de boot minder hard op het water slaat, ontstaat er minder spray en vaart ze dus een stuk droger. Daarnaast vaart ze stabieler en sneller, omdat de boot minder weerstand van het water krijgt.
Voorlopige testresultaten laten ook zien dat de foil assist het brandstofverbruik vermindert met 10-20%, terwijl de maximumsnelheid toeneemt met 3-6 % bij gelijk vermogen.
De toepassing van de foil assist technologie bevindt zich momenteel in de testfase. De resultaten van de tests worden meegenomen in de verdere doorontwikkeling en toepassing van de foil assist.
Volledige facelift
Naast het toepassen van de foil technologie, hebben de 38 en 38 S een volledige facelift
ondergaan ten opzichte van de eerst generatie 38-modellen. Het nieuwe “edgy” design heeft strakkere lijnen, wat je vooral ziet in de spiegel, de carbon raamlijsten en zwart gepoedercoate luchtroosters. Ook zijn de nieuwe modellen voorzien van in-huis ontworpen kuipstoelen met speciale vering en veel nieuw materiaalgebruik zoals carbon en een composiet dek.
De nieuwe 38 en 38 S zijn verder uitgerust met Volvo Penta IPS 650 motoren in combinatie van DPS. De meeste verbeteringen zijn een direct gevolg van huidige klantervaringen, zoals de meer uitgesproken stootranden, geïntegreerde Seabob-opslag in de spiegel van de boot, een geïntegreerd zwemplateau met weggewerkte zwemladder, comfortabelere loungekussens en een Garmin touchscreen voor de besturing.
Foil Assist
“We ontwikkelen continu nieuwe technologieën om onze vloot te verbeteren”, zegt Dries Wajer, managing director van Wajer Yachts. “Naast de esthetische, materialen en praktische upgrade, wilden we echt een stap zetten in het verbeteren van de performance van onze 38-modellen. Met het installeren van de foil assist, is ons dat gelukt”. Van Oossanen Naval Architects heeft al enkele jaren onderzoek gedaan naar de toepassing van een midscheeps geplaatste hydrofoil op prototypes. Doelstelling is niet om in hydrofoiling “vliegende modus” te gaan, maar om een deel van het gewicht van de boot op de foil te dragen, in plaats van op de romp; daarom heet het ook “Foil Assist”. Met “Foil Assist” kun je de snelheid en het comfort van een jacht aanzienlijk verbeteren. Patent is aangevraagd op dit specifieke systeem.
Hoe het werkt
De “Foil Assist” vleugel is gemaakt van roestvrijstaal. Het is een redelijk klein, passief object, dat op een vaste positie onder het jacht wordt geplaatst. De Foil Assist steekt een stukje onder de romp uit, maar minder ver dan de IPS pods van de Volvo Penta, wat het diepste punt van het jacht is. De Foil Assist is ontwikkeld om weerstand te bieden bij het nemen van scherpe bochten en om de pieken van de golven te dempen. Doordat de onderwatervleugel het gewicht gedeeltelijk draagt, in plaats van geheel op de waterlijn van de romp, wordt het effect van de golven op de boot minder hevig. En omdat de boot niet helemaal uit het water omhoogkomt, blijft het vaargedrag van de planerende boot normaal en voorspelbaar. Bovendien zijn de gewichtsvoorwaarden niet zo stringent als voor een volledig hydrofoilende boot.
Voor meer informatie, ga naar: www.wajer.com