Heesen Yachts heeft op 14 mei in Oss de tewaterlating gevierd van YN 19055, Project Castor. Hiermee loopt de productie van dit 55 meter jacht precies op schema voor de oplevering in augustus.
Om de veiligheid en gezondheid van alle medewerkers op de werf en op kantoor te waarborgen, heeft Heesen haar werkwijze volgens de COVID-19 voorschriften aangepast, met slechts minimale gevolgen voor de productieplanning. Door met de helft van de medewerkers te werken in twee shifts is de productiviteit gelijk gebleven en de flexibiliteit toegenomen.
Veilig jachten bouwen: werken in shifts
Rupert Connor van Luxury Yacht Group vertegenwoordigt de eigenaar van het jacht. “We zijn meer dan onder de indruk van de manier waarop het team bij Heesen Yachts zich heeft aangepast aan deze pandemie,” aldus Connor. “Ze hebben hun werktijden aangepast om een veilige afstand te kunnen bewaren. Maar desondanks zijn ze er in geslaagd om voldoende productieve uren aan ons project te besteden om dit jacht op tijd en met een hoge kwaliteit te kunnen opleveren, wat in deze uitdagende tijden geen geringe prestatie is.”
Project Castor: snel en zuinig
Met een volume van 760 GT is Project Castor het ruimste 55 meter jacht dat op dit moment door een Noord-Europese jachtbouwer wordt aangeboden. Ze wordt aangedreven door twee MTU 8V 4000 M63 dieselmotoren, goed voor een topsnelheid van 15,5 knopen, een actieradius van 4.500 zeemijlen en een kruissnelheid van 13 knopen. Deze uitstekende prestaties dankt het jacht aan een vooruitstrevend nautisch ontwerp dat gebaseerd is op een beproefd technisch platform, voorzien van de innovatieve FDHF (Fast Displacement Hull Form) romp, ontwikkeld door Van Oossanen. Dit 55-metre FDHF Steel platform combineert een uitzonderlijk hoog vaarcomfort met een voor deze klasse bescheiden brandstofverbruik.
Nieuwe indeling
De twaalf gasten verblijven in zes suites, waarbij de master suite zich aan de voorzijde op het main deck bevindt. Op het lower deck bevinden zich vier ruime gastensuites (twee met eenpersoons en twee met tweepersoons bedden). De VIP-suite is te vinden op het bridge deck. Project Castor is het eerste jacht in deze klasse met deze nieuwe indeling.
Na uitgebreide proefvaarten op de Noordzee zal YN 19055 in augustus 2020 aan haar eigenaar worden afgeleverd.
Meer informatie op www.heesenyachts.com