Bij de bouw van de Botlekbrug is in eerste instantie onvoldoende rekening gehouden met het gebruik op langere termijn. De brug zou hierdoor op den duur bij zware belasting door treinen en auto’s kunnen scheuren. De brug is daarom eind 2019 in opdracht van Rijkswaterstaat aangepast.
Veiligheid gedurende de hele levensduur
“De brug is sterk genoeg en veilig. Dat was deze bij ingebruikname en dat is deze nog steeds,” stelt Rijkswaterstaat in haar reactie. In het contract met de aannemer zijn (ontwerp)eisen gesteld voor zowel de statische sterkte als de dynamische sterkte van de brug. De statische sterkte geeft aan of de brug het gecombineerde gewicht van spoor- en wegverkeer kan dragen. Aan deze eisen voldeed de brug volgens de woordvoerster direct bij oplevering. De brug is sterk genoeg.
Het probleem lag echter bij de dynamische sterkte. Deze sterkte geeft aan hoe lang de brug de verwachte belasting (“klappen”) door spoor- en wegverkeer aan kan. Hierbij wordt rekening gehouden met de verwachte toename van het verkeer over de brug. De levensduur van de brug is geschat op 100 jaar. Er was onvoldoende aangetoond dat de sterkte van de brug gedurende de volledige levensduur van de brug zou voldoen aan de gestelde eisen.
Spoorverbinding
Om geen enkel risico te lopen ten aanzien van de veiligheid is besloten aanpassingen aan de brug door te voeren. Dit gebeurde in 2019, voordat met de afbouw van het spoor begonnen kon worden. Dit hield in dat er op sommige stukken staal af moest en op andere punten juist staal bij. Inmiddels zijn de werkzaamheden aan de spoorverbinding volop aan de gang
Lees hier meer over op www.ad.nl