Het type kopers van superjachten en hun eisen blijven veranderen. Het stijgende aantal miljardairs op het Chinese vasteland heeft zich nog niet vertaald in nieuwe kopers. Meer veelbelovend is dat er recentelijk een opleving is opgetreden bij het koopgedrag in de Verenigde Staten, vertelt Dickie Bannenberg van superjacht-designhuis Bannenberg & Rowell aan Business Times, “omdat Amerika nog steeds de meest vermogende particulieren heeft.”
Volgens de ontwerpers is het najaar een drukke en spannende periode; dit is tijd waarbij superjachteigenaren met een jacht in aanbouw terugkomen van vakantie en de Monaco Yacht Show. Dikwijls levert dat nieuwe wensenlijstjes op waarbij jachtdesigners moeten kijken of dit nog in het ontwerp past. Ontwerper Jon Bannenberg, de vader van Dickie Bannenberg die stierf in 2002, zei altijd dat niemand ter wereld een superjacht nodig heeft, dus het was de taak van de ontwerper om die behoefte te creëren.
De meest opvallende verandering in de industrie is een verschuiving in waar de boten eigenlijk voor zijn, omdat een nieuwe generatie eigenaren méér willen doen dan pronken terwijl ze voor anker liggen in Sardinië. Ze willen niet alleen een dreivend paleis, maar ze willen er ook op kunnen wonen en werken of inzetten als onderzoeksschip voor bijvoorbeeld oceaanonderzoek.
Lees er meer over op www.businesstimes.com