Wie de jeugd heeft, heeft de toekomst. Jachthaven, scheepswerf en bootbouwschool Scherpel heeft het samen met zeilschool De Vuurtoren allemaal. Tijdens de hittegolf werden er door zes tieners zes nieuwe boten gebouwd en te water gelaten, in slechts vier dagen.
Op dinsdagmorgen begonnen de vijf jongens en één meisje, van tien tot twaalf jaar, met bouwpakketten van okoumé hout, 3 D CNC gesneden. Onder vakkundige begeleiding van drie zeilinstructeurs en twee scheepstimmermannen werden de bootjes in elkaar gezet. Op vrijdagmiddag in de zinderende hittegolf doopten ze hun eigengebouwde scheepjes en lieten ze feestelijk te water.
Vol toewijding
Passie, liefde en enthousiasme voor de eigen boot, alles was in de timmerweek overduidelijk te zien bij de leergierige kinderen. Scheepstimmermannen Hans Resoort en Renzo Meijwaard legden stapje voor stapje uit in welke volgorde de planken, spanten en gangen geplaatst moesten worden. Geassisteerd door drie zeilinstructeurs werden de scheepjes op een veilige manier in elkaar gezet.
Op de warmste momenten zwommen en speelden de zes jongeren in de haven. Op vrijdag was het hoogtepunt, toen de schepen onder het toeziend oog van de ouders te water werden gelaten. De ouders applaudisseerden bij elke boot die langskwam uit de loods en mochten als dank ook een rondje varen. Zes nieuwe watersporters erbij met een eigen boot, welke werf doopt tegenwoordig nog zes schepen op een dag.
Knutselen
Frederieke Meuldijk, het enige meisje, wil graag architect worden. “Timmeren en werken met hout vind ik heel leuk, dingen maken.” Zeilen vindt ze een beetje leuk, ze zal vooral gaan roeien met de boot. Met haar ouders is ze op Loosdrecht op vakantie. “Het in elkaar zetten en tekening lezen is het moeilijkst.” Alina Meuldijk, moeder van Frederieke: “Mijn kinderen komen al jaren op de zeilschool, Frederieke wilde liever naar de bootbouwschool en een eigen boot bouwen, knutselen vindt ze erg leuk.”
“Ik heb al een boot”, vertelt Daan ’t Jong. “Maar bouwen en klussen vind ik superleuk.” Hij heeft thuis al een sloep. “Deze is leuker omdat ik hem zelf heb gebouwd en ik ga er later mee zeilen.” Ook hij vindt tekening lezen en de juiste schroeven vinden het moeilijkst. “Alles zelf in elkaar zetten en ermee varen is het leukst.”
Stapje voor stapje
De eerste dag werd de kop van het schip gelijmd, vervolgens gingen de stuur- en bakboordgangen eraan vast. Zodra dat gelijmd en vastgeschroefd was gingen ‘s middags de spiegel en de spanten met de zwaardkast erin. Lijm en schroeven houden alles waterdicht op zijn plek. Aftekenen en netjes om de tien centimeter een schroef plaatsen is een kunst. Ruben Lesterhuis had de zwaardkast als eerste klaar, hij zat als eerste in de boot op het bankje, het vlak zat er nog niet in.
Lesterhuis zeilt al met een optimist. “Mijn moeder vond de cursus op internet en omdat ik een eigen boot wilde, ben ik hier gaan timmeren. Het leukste is dat je alles zelf maakt en er daardoor veel blijer mee bent.” Alles nauwkeurig meten vindt hij het moeilijkst omdat alles exact pas moet zijn, anders zinkt de boot. Chris Nagtegaal gaat ook voor het klussen en een leuk resultaat. Later zeilen, maar eerst roeien. “De zeilschool was vol en toen kwamen mijn ouders dit tegen. Ik vind klussen leuk en leer nu hoe je een boot in elkaar zet. Als je naar de tekeningen kijkt is het makkelijk. De boeg maken en het buigen van hout is leuk.” Jaap Faber en Ruben Pluimers denken er hetzelfde over: “gewoon gaaf.”
Niet altijd voor de wind
De tweede dag liep iets moeizamer bij een bootje, het schip op het vlak zetten en aftekenen luistert nauw. Nauwkeurig langs de gangen het bankje en de spiegellijnen tekenen. Vervolgens binnen de lijnen gaatjes boren waar de schroeven in moeten. Daarna al het hout inspuiten met houtlijm. Zodra dat gebeurd is de plaat met de lijnen op het schip leggen, zoals hij afgetekend is. Leg je het vlak verkeerd om dan kloppen de schroefgaatjes niet met het hout. Dat werd een grote schoonmaakklus. Alle lijm moest verwijderd worden voordat er weer opnieuw begonnen kon worden. Een vies klusje!
Resoort was zeer tevreden over het verloop van de bouw. De kimlatten, bodem en kop van het schip met de zwaardkast zijn de basis op de eerste en tweede dag. “Door de warmte hebben we de kinderen regelmatig een time-out gegeven en de waterglijbaan van stal gehaald.” Patricia Scherpel zorgde doorlopend voor frisdrank en water, dat deed zij ook voor de vijftig zeilschoolkinderen op de Loosdrechtse Plas. Ieder uur een drinkpauze, om 12.00 uur lunchen op het terras, vervolgens zwemmen tot twee uur en dan weer aan de slag was het vaste recept.
Schilderen
De donderdag begon met het plaatsen van de kiellatten op de bodem van het schip, ter versteviging. Aftekenen, gaatjes boren, lijmen en schroeven. Vervolgens schaven opdat alle randen aan het schip mooi strak werden. In de middag was dat achter de rug. Regelmatig zuchtten de kids onder het zware werk van de handschaaf. Ook al was dit werk zwaar, zij hadden de slag snel te pakken en klaarden de klus. Toen alles strak was moest er geschuurd worden en na het schuren moest de romp van binnen en buiten in de grondverf.
Op vrijdagmorgen moest de buitenkant nog afgelakt worden en de bankjes en laatste latten geplaatst worden. Elk schip kreeg zijn eigen kleur, rood, zwart, groen en blauw. Soms leek het wel op vingerverven met de acrylverf. Als laatste tekende Patricia Scherpel met vaste hand voor alle kinderen de scheepsnaam op het schip. De kinderen konden die met de gekozen kleur beschilderen binnen de lijnen. Vervolgens zwemmen en wachten tot om vier uur de boten feestelijk met champagne gedoopt werden onder toeziend oog en applaus van de ouders.
Dubbel pret
Hans Resoort en Patricia Scherpel hebben de liefde voor het water en de boten met de paplepel ingegoten gekregen op de scheepswerf en in de jachthaven. “Al tachtig jaar bouwen we houten jachten op de Scherpel Jachtwerf. In de beginjaren vooral zeilboten, zoals BM, valk en vrijheid. Vanaf de vijftiger jaren verwerven we onze bekendheid met de bouw van luxe motorvletten en sloepen.” Door verandering van de markt en vraag naar bootbouwkennis ontstond naast zeilschool De Vuurtoren, Scherpels Bootbouwschool. Eerst voor volwassenen, met het bouwen van een Lumberyard Skiff, Acorn Skiff, een overnaadse roeiskiff en de De Scherpel Dinghy, een echte overnaadse sloep.
Door het initiatief van een goede vriend in 2015 kwam de volgende stap, een bootbouwweek voor de kids. Na vier dagen bouwen voor de prijs van 640 euro gaan de kinderen naar huis met een heuse eigengebouwde boot. Je kan er mee zeilen als met een piraatje, Bouw Je Bootje type Thimo 7. Thimo 7 is ontworpen als een bouwpakket door Caspar ten Berge. Elke spant en gang sluit perfect op elkaar aan. Door elkaar te helpen en samen te werken kunnen de kinderen onder begeleiding op eenvoudig manier met boren, zagen, schroeven en schaven hun eigen zeil-, roei- en motorbootje bouwen. Dubbel pret als je het varen meerekent.