Atlantic Motorjachten in Workum is terug op het internationale toneel van luxe motorjachten. Afgelopen decennium bleef de werf in de luwte. Er werd hard gewerkt aan grote refits, jachtonderhoud en jachtbemiddeling, maar van nieuwe, spraakmakende motorjachten bouwen kwam het door de recessie niet. Totdat een vermogende Belg zijn zinnen had gezet op een gloednieuwe Atlantic. Samen met Vripack International in Sneek ontwikkelde de Workumse werf in twee jaar tijd een compleet nieuw model in het topsegment: de Atlantic A500 Convertible met slide hull. Een stijlvolle alleskunner van aluminium met ongekende vaareigenschappen.
Redactie: Valérie Sambrink Sanderink
Nieuw visitekaartje voor de werf
“Wanneer je als jachtwerf zo’n mooie nieuwe opdracht krijgt, is de druk hoog,” vertelt Peter Scheffer, Sales Manager bij Hollandboat – de verkooporganisatie en constructeur van Atlantic Motoryachts. De lat werd nog hoger gelegd: deze Atlantic A500 zou namelijk hèt nieuwe visitekaartje van de werf uit Workum moeten worden. Het begin van een nieuwe modellijn bestaande uit de Convertible, Pilothouse en Open. Deze Convertible bijt het spits af.
Opgericht in de jaren tachtig en met circa 300 nieuwbouwjachten op haar CV had de werf al de nodige kennis en ervaring op zak. Dat de laatste Atlantic in 2009 van stapel liep, weerhield het team er niet van om de ontwikkelingen in de jachtbouw op de voet te volgen. Die nieuwsgierigheid komt nu goed van pas. Scheffer omschrijft enthousiast het doel: “Een echte Atlantic en dan helemaal van ‘nu’ met een eigentijds design en gebouwd met de modernste technologie.”
De vrijheid van aluminium
Atlantic Motoryachts is groot geworden met polyester motorjachten. Voor de nieuwe A500 is er echter gekozen voor aluminium. Deze switch in materiaalkeuze draagt niet alleen bij aan het strakke ontwerp van het jacht, maar helpt ook bij de flexibiliteit. Het aluminium casco is niet gebonden aan een plug of mal waarmee er meer vrijheid is voor aanpassingen; zowel bij de bouw van deze Atlantic als bij de volgende bouwopdrachten.
Fries vakmanschap
Met haar strakke lijnen, caribeanblauwe romp, witte opbouw en elektrische cabriotop is de nieuwe Atlantic een echte eyecatcher. De stoomlijning verraadt dat we hier onmiskenbaar te maken hebben met een Atlantic, maar wel met een eigen karakter. Ze is immers volledig custom build; als een uniek maatpak voor de eigenaar.
Bij Atlantic Motoryachts wordt er niet bespaard op materiaal en techniek. Bij deze A500 is daar een schepje bovenop gedaan: de 16.5 meter lange cruiser ademt de luxe die je mag verwachten bij een jacht in deze prijsklasse. Dit zien we terug in het hoogwaardige materiaalgebruik en de mate van afwerking, maar ook in de vormgeving. Hoewel het zeer strak en stoer oogt, kent het jacht ook veel elegante rondingen. Dit vergt precisie en is dan ook een bewijs van kunde en vakmanschap van de werf en haar toeleveranciers. Daarbij is er flink uitgepakt met gepolijst roestvrijstaal en is het voordek volledig flush uitgevoerd, wat betekent dat alle techniek onderdeks is weggewerkt. Op dit voordek is overigens ook voldoende ruimte vrijgehouden voor een groot zonnedek voor de zomerse dagen.
Ook aan het achterschip is veel aandacht besteed. Met een trap aan weerszijden doet de Atlantic niet onder voor een superjacht. Centraal tussen deze trappen is een fors hydraulisch gestuurd uitzetraam geplaatst. Het ruime afzinkbare zwemplateau biedt de passende voorzieningen voor zwemplezier en draagt vandaag een Williams tender. Zonder zwemplateau meet deze Atlantic 14.99 meter, wat varen zonder Rijnpatent mogelijk maakt.
Luxe stuurpositie
De nieuwe Atlantic is voorzien van een flybridge vanwaar we straks een prachtig uitzicht zullen hebben over het IJsselmeer. Achter de stuurstand met twee comfortabele kuipstoelen is hier een gezellige zit met twee loungebanken gecreëerd, elk voorzien van een eigen wegneembare kuiptafel. Een kleine koeling in de bestuurdersstoel zorgt ervoor de eerste drankjes binnen handbereik zijn. De vloer is bedekt met echt teakhout. Grappig detail is de bruine kunstlederen bekleding met Bentley-ruitvorm. Het blijkt een attente toevoeging van de werf te zijn. “De eigenaar rijdt een Bentley. Dit leek ons toepasselijk,” licht Scheffer toe. Andere noemenswaardige kenmerken van deze Convertible-uitvoering zijn de elektrisch bedienbare radarbeugel en de cabriotent die zich gemakkelijk laat opzetten en weghalen.
Chique en stoer interieur
Voordat we wegvaren nemen we een kijkje in het riante interieur met een 3-cabinsuitvoering. Op verzoek zijn andere indelingen ook mogelijk. De machinekamer bevindt zich onder de opklapbare trap en is daarmee zeer gemakkelijk toegankelijk voor onderhoud. Via de korte wenteltrap betreden we echter eerst de salon met een uitnodigende, ruime U-vormige bank, een dinette en een groot meubel met een geïntegreerde televisie en koeling voor de champagne. Het interieur is ingetimmerd met een mooie mix van donker en licht gebeitst eikenhout. Samen met de lichte vloer, lederen bekleding en verlaagde plafonds met spotverlichting vormt dit een smaakvolle combinatie die we in het gehele schip terugvinden.
Ook de keuken is van alle gemakken voorzien, inclusief een Siemens 4-pits kookplaat en oven en een gootsteen van het merk Smeg. In het massief houten lijstwerk zien we kleine knoesten; een bewust gekozen stylingelement als onderbreking van het verder strakke design. Tegenover de keuken is er de bescheiden hut met stapelbed en kledingkast. In de voorhut wederom een tweepersoonsbed en volop bergruimte. Hoewel dit een keurige kamer is, valt deze in het niet bij de mastercabin die in het achterschip geplaatst is; het eerder genoemde raam in het achterschip biedt hier een prachtig zicht naar buiten. Daarbij zijn wij gecharmeerd van een interessant detail: in de deurklink blijkt een stukje eikenhout verwerkt te zijn waarmee zelfs het deurbeslag een eenheid vormt met de rest van het schip.
Een contrast is te vinden in de twee natte cellen. Daar waar de meeste vertrekken een klassieke uitstraling hebben, zijn de natte cellen voorzien van een grijs gemêleerde achterwand met roestbruine accenten wat de uitstraling stoer en zelfs robuust maakt. De natte cel in het achterschip is rijk uitgerust met een fijne doucheruimte, terwijl de natte cel in het voorschip voornamelijk als toiletruimte dient en een simpele handdouche bevat. Bij het passeren van de trap valt ons oog op een slimme display van Simarine waarmee onder meer de temperatuur en electra voor alle vertrekken kan worden gemonitord en aangestuurd.
Varen
Tijd om de twee 435 Pk sterke dieselmotoren van Volvo Penta aan het werk te zetten. Varen met de A500 blijkt zeer eenvoudig. Het jacht reageert goed en snel en met behulp van de elektrische boeg- en hekschroef is manoeuvreren bijna kinderspel. Daarbij is de Atlantic uitgerust met de nieuwste gadgets zoals de joystickbesturing, een kompas, log- en dieptemeter, autoplot, GPS en fishfinder. Met de Remote Motor Control (RMC) van Hydronautica kunnen we het schip vanaf elke gewenste positie aan boord veilig en precies manoeuvreren.
Slide hull
We zijn benieuwd naar de prestaties van de slide hull die Vripack International ontwikkelde en bij deze A500 toepaste. Hiermee moet het jacht vanuit de verdringervaart soepel overgaan in de maximale snelheid. Daarbij zou dit innovatieve romptype een brandstofbesparing van ruim 20% kunnen opleveren. Ook dit blijkt een precisieklus. “Zelfs de inhoud van de slangen is meegenomen in de berekeningen voor de ideale gewichtsverdeling,” meldt Scheffer. We schalen op tot de maximumsnelheid van maar liefst 26 knopen. De resultaten blijken indrukwekkend: de vaareigenschappen zijn inderdaad op werkelijk alle snelheden zeer comfortabel. Daarbij zakt de kont van het schip ook bij hogere snelheden amper in het water en blijft deze Atlantic keurig in balans. Zelfs de aanwezigheid van de bijboot, welke niet is meegenomen in de berekeningen, zorgt slechts voor een minimale afwijking.
Conclusie
Hollandboat kondigde de nieuwe Atlantic A500 met recht aan als een ‘revolutionair nieuw jacht’. De A500 is niet goedkoop, maar daar krijgt de eigenaar veel boot voor terug. Zowel het exterieur als het interieur van deze Atlantic ‘nieuwe stijl’ zijn gebouwd volgens de hoogste standaard met een uitmuntend afwerkingsniveau. Daarbij combineert het klasse jacht leefcomfort met onberispelijk vaargedrag en ziet het er bovenal schitterend uit. Wat ons betreft is dit een méér dan geslaagde start voor een nieuwe reeks.
Hollandboat
Suderséleane 15
8711 GX Workum
T: +31 (0)515-227012
info@hollandboat.nl
www.hollandboat.nl