Zowel de bezoekers als de standhouders zijn enthousiast over de frisse wind die over de beurs waaide met een iets andere opzet. Waarbij de kern – boten in het algemeen en (stalen) motorboten in het bijzonder – centraal is gebleven.
Want dát er een frisse wind waaide was aan alles te merken. Meer dan in het verleden straalde de beurs watersport uit. Het gevoel en beleving waren anders. Beste voorbeeld was misschien wel de motorbotensteigers met een fraai horecapaviljoen in het midden waar je je waande op een terras aan het water. Wiebe Leijstra van Harbour Yachts hierover: “Super, ik kan het niet beter zeggen. De nieuwe opzet van Boot Holland is echt geweldig. Het terras bij de motorbotensteiger met zijn mooie aankleding zorgde voor een ongekende watersportsfeer. Mijn stand was er tegenover. Ik had alle uren van de dag aanloop. Ik mag het misschien niet zeggen, maar ik had de eerste drie dagen al meer serieuze contacten dan negen dagen Boot Düsseldorf. Ik heb dan ook meteen dezelfde plek voor volgend jaar gereserveerd.”
De presentatie door Vedette Jachtbouw van vier nieuwe schepen aan de motorbotensteiger is zo goed bevallen dat het bedrijf collega-werven adviseert dit ook te doen. Werfbaas Hans van Veen: “Er was veel interesse en voor mijn gevoel waren er ook meer bezoekers dan vorig jaar waarbij de kwaliteit ook zeker hoger lag. In onze hal zag het er erg gezellig uit. Door de vier schepen leuk neer te leggen hadden we ons eigen Vedette-paviljoen. Daar hebben we veel positieve reacties op gekregen en dat gaan we volgend jaar ook zeker weer doen. Ik zou mijn collega’s en ook de organisatie van Boot Holland willen adviseren hier op in te zetten. Als het aan mij ligt is de Saksenhal straks helemaal gevuld met steigers met motorboten.”Henk-Jan Westers van Westers Nautic roemt ook de kwaliteit van het bezoek: “De paden waren misschien niet zo vol als we in het verleden wel zagen, maar het publiek dat er was, was serieus. We hebben veel goede gesprekken gehad, veel informatie verstrekt. Verkopen doen we nauwelijks meer op een beurs en dus kan ik over een paar weken ook pas zeggen of de beurs voor ons succesvol was. Maar ik ben positief gestemd.”
Het funpaviljoen in de Friezenhal was één van de grote publiekstrekkers en dan vooral in het weekend. Grote animator Frank Hettinga van Easysup Supstore: “Een enorme pluim voor de organisatie die heeft geïnvesteerd in het grote bassin waarin we de lessen en clinics hebben kunnen geven. Vooral in het weekend was het hier één groot feest. Geweldig om te zien. Ik denk dat we veel mensen en dan vooral de jeugd natuurlijk, hebben geënthousiasmeerd voor de watersport. Alle standhouders van nu zijn er volgend jaar weer en we zijn hard aan het nadenken hoe we het volgend jaar nog gevarieerder, beter en groter kunnen maken.”
Het beursmanagement dat dit jaar voor het eerst de scepter zwaaide over Boot Holland: “Natuurlijk doet het ons het goed als bezoekers en standhouders tevreden zijn. De beurs had wel wat te lijden onder het code geel weeralarm. Uiteindelijk waren er ruim 31.000 bezoekers. Dat is iets minder dan voorgaand jaar maar de kwaliteit van de bezoekers was uitstekend te noemen. Zo was er ook veel belangstelling uit Duitsland. De uitbreiding van recreatie, verhuur en funsport is zeer positief ontvangen. Dat heeft zeker onze aandacht maar we willen vooral vast blijven houden aan de (stalen) motorboten en boten in het algemeen. Dat is de rode draad van Boot Holland, de kracht ook. Dat mag je nooit uit het oog verliezen want juist dat verwachten de bezoekers bij ons te zien. We zijn blij met de feedback en zetten in op segmentatie, paviljoens, sfeer en nog meer motorjachten.”
De 29ste editie is volgend jaar van 8 t/m 13 februari.
Lees hier meer over op www.boot-holland.nl