Het Twentekanaal gaat op de schop. Uren wachten voor een sluis is straks verleden tijd.
Foto: Twentekanaal
Gewapend met een spade en een kruiwagen groeven duizenden arbeiders in de jaren dertig een weg door het Twentse landschap. Een waterweg welteverstaan. Zes dagen per week en tien uur per dag werd er tijdens de crisis in het kader van werkverschaffing gegraven aan het Twentekanaal, tegen een weekloon van zo’n 25 gulden. De arbeiders namen 14 kilometer van het in totaal 47 kilometer lange tracé tussen Zutphen en Enschede voor hun rekening, baggermolens en machines deden de rest.
Bij de verruiming van de vaarroute, die volgend jaar met enige vertraging van start gaat, komt er geen spade of kruiwagen aan te pas. Tussen Delden en Enschede wordt de vaargeul zowel verbreed als uitgediept zodat grote schepen elkaar beter kunnen passeren en meer lading kunnen vervoeren. Deze maand werd bekend dat het project een aanvullende Europese subsidie van 11 miljoen euro krijgt om de havens van Hengelo en Almelo te renoveren en de drie sluizen in het kanaal op afstand te kunnen bedienen.
Lees hier meer over op www.trouw.nl