De jaarlijkse METSTRADE Show kan terugkijken op een bijzonder succesvolle week, waarbij waarbij de positie van het evenement als ’s werelds toonaangevende ontmoetingsplek voor de pleziervaart nog verder is versterkt. Er was niet alleen sprake van een recordaantal exposanten en bezoekers; het B2B evenement in RAI Amsterdam ontving ook het uitzonderlijke aantal van 116 verschillende nationaliteiten, het grootste aantal tot nu toe. Zo’n 10.500 bezoekers kwamen van buiten Nederland, zes procent meer dan in 2016, waardoor de METSTRADE Show een ongeëvenaard internationaal karakter heeft gekregen. METSTRADE 2018 vindt plaats van 13 tot en met 15 november.
METSTRADE 2017 was de 30e editie van dit bruisende platform voor professionals in de pleziervaartindustrie en voorbestemd om een bijzonder evenement te worden. Een vroege aanwijzing waren de bezoekersaantallen, de allerhoogste voor dit driedaagse evenement: 16.307 unieke bezoekers (een toename van meer dan 5% ten opzichte van 2016) en een totaalaantal van 24.856 bezoekers (ook plus 5%). Wat de organisatoren, die zich ervoor inzetten om te garanderen dat METSTRADE Show de belangrijkste ontmoetingsplek voor de pleziervaartindustrie blijft, nog meer verraste, was dat de bezoekers afkomstig waren uit 116 verschillende landen (107 in 2016).
Groei over de hele linie
Een indrukwekkend percentage van 68% van alle nieuwe bezoekers kwam van buiten Nederland. Na Nederland is de top vijf van bezoekende landen: Italië, het Verenigd Koninkrijk, Duitsland, Frankrijk en Spanje. Er was sprake van een aanzienlijke toename van het aantal bezoekers uit Griekenland, Kroatië, Finland, de Verenigde Staten en Ierland. De bezoekers werden op de beursvloer verwelkomd door niet minder dan 1552 exposanten (een toename van 5% ten opzichte van vorig jaar) en de stands werden bemand door ongeveer 6594 high-end professionals uit de industrie. De exposerende bedrijven waren ook aangenaam verrast door het ongekende internationale karakter van het evenement.
“METSTRADE blijft voor ons merk een belangrijk platform waar we veel van onze distributeurs van over de hele wereld ontmoeten, bijvoorbeeld uit Nieuw-Zeeland, Canada, Zuid-Afrika en Singapore,” zegt Chris Feibusch, Head of Global Marketing voor WesCom Signal and Rescue in het Verenigd Koninkrijk. “Dit was de eerste keer dat we exposeerden onder onze nieuwe naam na de rebranding van vorige maand en het was geweldig om tijdens METSTRADE opnieuw contact te hebben en zakelijke gesprekken te voeren met bestaande en mogelijke nieuwe distributeurs. Wij kijken ernaar uit om hier iets mee te gaan doen.”
Atul Gupta, directeur van de Indiase onderneming Multiflex Marine, was al net zo enthousiast. “METSTRADE is het mekka van de scheepvaartindustrie en verreweg de grootste show in zijn soort ter wereld. Wij staan op veel beurzen over de hele wereld, maar geen enkele kan tippen aan METSTRADE. We bezoeken het evenement al acht jaar en hebben vrijwel al onze internationale contacten opgedaan door de METSTRADE Show.”
Bruisend en innovatief
De facts & figures zijn allemaal gunstig voor het METSTRADE-team, maar het is ook belangrijk hoe de show werd ervaren door de bezoekers. “Deze verjaardagseditie was een succes omdat het evenement plaatsvond in een bruisende omgeving waar zowel exposanten en bezoekers genoten van uitstekende business,” zegt Irene Dros, Director Maritime bij RAI Amsterdam. “Ook het uitzonderlijk grote aantal nieuwe en innovatieve producten dat werd gepresenteerd werd bijzonder gewaardeerd. Het nieuwe E-nnovationLAB droeg hieraan ook bij, met technologieën en producten op het gebied van elektrische en hybride aandrijfsystemen. De basis is gelegd voor een veelbelovende presentatie die zich in de komende jaren nog verder zal ontwikkelen.”
Klaar voor de toekomst
Een ander toekomstgericht thema op METSTRADE 2017 was de manier waarop jongere mensen flink in de spotlights werden gezet. Hun grote aantal leverde zeker een bijdrage aan de inspirerende sfeer. De METSTRADE Young Professionals Club Lounge werd druk bezocht en de eerste editie van de YPC rondvaart door de Amsterdamse grachten, samen met de IBEX Millennials, was een daverend succes.
“Wij willen absoluut dat METSTRADE de nieuwe generatie van zowel mensen als technologieën omarmt,” legt Dros uit. “Om in de toekomst succesvol te zijn, moet de scheepvaartindustrie partnerschappen versterken, focussen op de nieuwste ontwikkelingen in de samenleving en de nieuwste aandrijvings- en productiemethodes gebruiken. Wij stappen met vertrouwen in de wereld die de IPad & gamegeneratie verbindt – de vloggers en andere jonge mensen met invloed die een enorme impact hebben op consumentengedrag en de interesse van hun volgers in luxeproducten, zoals boten.”
Meer informatie op www.metstrade.com