Nu voor de meeste vakantiegangers het ‘gewone’ leven weer is begonnen, maakt Botenwacht Nederland de balans op. Het matige zomerweer heeft watersportminnend Nederland niet tegengehouden om er met de boot op uit te gaan. Zo blijkt ook uit het aantal pechregistraties van Botenwacht. De landelijke pechhulpdienst presenteert haar evaluatie voor de periode juli en augustus 2017.
1.035 hulpverzoeken
In deze twee zomermaanden kregen de telefooncentrales van Botenwacht 1.035 hulpverzoeken . Hiervan werden 965 verzoeken gehonoreerd voor pechhulp. Bij 653 gevallen konden de watersporters op locatie direct weer op weg worden geholpen. Bij 51 storingen lukte dit helaas niet. De overige 261 gevallen konden weer verder varen na een vervolgafspraak. In deze twee zomermaanden schreven 435 nieuwe leden zich in bij Botenwacht.
Meeste pech in Amsterdam
Naast deze cijfers kwamen er uit het onderzoek van Botenwacht ook andere conclusies naar voren. Zo zou de regio Amsterdam het gebied zijn met de meeste pechmeldingen. De provincie Zuid-Holland komt daarbij op de tweede plaats en Friesland op de derde plaats. Limburg en Oost-Brabant kennen de minste pechmeldingen. De druk op de steunpunten van Botenwacht in de provincie Friesland was deze zomer erg hoog. Voor deze provincie is de hulpverlener intussen gestart met een selectieprocedure voor een extra steunpunt.
Soort pechgevallen
Startproblemen vormden met 22% van de meldingen de grootste bron van ellende op het water. Gevolgd door problemen met brandstoftoevoer (17%), met de motorkoeling (15%), met de accu/dynamo (12%), met de schroefas (10%), met de keerkoppeling (10%), met de boegschroef (8%) en overige problemen (6%).
Meer informatie op www.botenwacht.nl