De 25-jarige zeekapitein genaamd Jan te Siepe kreeg in 1987 het idee om met zijn zeeschip een lijndienst voor jachten op te starten. Na een publiciteitscampagne in de Telegraaf werd in het voorjaar van dat jaar het dek van zijn zeeschip “Waddenzee”voor het eerst in de geschiedenis volgeladen met jachten. De jachten werden geladen in Harlingen met bestemming Malaga in de middellandse zee. Deze route werd maandelijks herhaald, al werd de eindbestemming al gauw Mallorca. Particulieren kregen hierdoor ineens de kans om het IJsselmeer te verruilen voor de azuurblauwe wateren van de Mediterannee. En ook jachtwerven zagen een enorme groei van hun afzetgebied. Italiaanse jachten kwamen naar west Europa en Nederlandse en Engelse jachten konden worden afgeleverd in het zonnige Zuiden. Plaatselijke bootshows zoals Cannes en Düsseldorf werden mede dankzij het jachttransport internationale boatshows waar grote buitenlandse jachten konden worden tentoongesteld.
Inmiddels heeft het internationale jachttransport een grote vlucht genomen. Jaarlijks worden er wereldwijd duizenden jachten vervoerd. Maar dit is vaak in combinatie met andere zeevracht. Starclass is echter als enige gespecialiseerd in transport van uitsluitend jachten die zowel onderdeks als op dek worden geladen. Starclass heeft daarvoor speciale jachtcarriers die jachten kunnen laden tot 300 ton gewicht. Elke 3 weken is er onder andere een afvaart vanaf Rotterdam met de Deo Volente of de Eemslift Hendrika, naar vele bestemmingen in de Middellandse Zee. Het zijn moderne zeeschepen volledig uitgerust met hijsmaterialen, gecertificeerde transport bokken en super kranen om de kostbare lading veilig te laden en punctueel te vervoeren.
HISWA te water
Om ons 30-jarig jubileum te vieren bent u van harte welkom op de HISWA te water waar we samen het glas met u willen heffen op de toekomst van deze buitengewone branche.
Standnummer K206