Volgens de nieuwe Binnenvaartwet – die per 1 juli 2009 is in gegaan – moeten grote pleziervaartuigen uiterlijk 30 december 2018 zijn voorzien van een geldig Certificaat van Onderzoek (CvO) of Communautair Binnenvaartcertificaat (CBB) om op de binnenwateren te mogen varen. Hoewel de overgangsregeling al geruime tijd bekend is, is nog lang niet elk jacht gecertificeerd met als risico dat deze jachten straks niet meer mogen varen.
Foto: Sfeerbeeld
Diverse media kondigen aan dat de tijd begint te dringen. Zo schreef journalist Evert Bruinekool een uitgebreid artikel in het maartnummer van Motorboot Magazine. En ook het Watersportverbond liet een half jaar geleden weten dat op dat moment – van alle pleziervaartuigen die voorzien moeten zijn van een certificaat per 31 december 2018 – nog maar één derde deel een certificaat had of ermee bezig was. Dat is relatief zeer weinig. “Een certificaat wordt niet in zeer korte tijd afgegeven. Daarvoor moet eerst allerlei onderzoek plaats vinden. Vaak wil men het schip ‘droog’ keuren, dus als het schip op de werf staat. Als iedereen eind 2018 een keuring aanvraagt, weet je zeker dat je niet meer op tijd een certificaat hebt. Er zijn simpelweg niet genoeg keurmeesters om die toestroom aan te kunnen,” aldus het verbond.
Het certificaat is niet alleen van belang voor booteigenaren die nog lange tijd willen varen. Jachtmakelaar Jitse Doeve van Doeve Makelaars en Taxateurs Jachten & Schepen adviseert klanten die hun boot willen verkopen het schip ook te laten certificeren. “CE is nu eenmaal niet het zelfde als CvO/CBB. Zolang de overgangsregeling van kracht is, kunnen bepaalde zaken in ieder geval nog worden gedispenseerd. Niet laten certificeren is in alle gevallen onverstandig. Zonder certificaat is je schip bijna onverkoopbaar,” zo vertelt hij aan Motorboot Magazine.
Het Certificaat van Onderzoek geldt voor alle varende schepen die voldoen aan een van de volgende criteria:
- alle vaartuigen met een lengte van 20 m of meer
- alle vaartuigen waarvan het product van de lengte, de breedte en de diepgang meer dan 100 m3 (volume en geen waterverplaatsing) bedraagt (dus ook korter dan 20 m)
- alle sleep- en duwboten ongeacht de lengte
- alle passagiersschepen (vervoer van meer dan 12 passagiers)
- drijvende inrichtingen
Lees er meer over op www.watersporters.nl