Het Franse onderzoeksteam SeAir, dat onderzoek doet naar de inzet van draagvleugeltechnologie voor zowel zeil- en motorboten, heeft op 25 januari jongstleden voor het eerst in de geschiedenis een Mini-6.50 laten ‘vliegen’. Alhoewel er in voorgaande edities van de Mini-Transat, de transatlantische zeilwedstrijd voor de Mini-6.50 klasse, al wel boten meededen met stabiliserende draagvleugels, is het voor het eerst dat er een met Dynamic Stability System-draagvleugels uitgedoste Mini-6.50 volledig uit het water komt. Het is na de Quant 23, een open ‘scow’ van het Zwitserse Quant-boats, de eerste kielboot die volledig op draagvleugels kan zeilen, en de eerste die dit bovendien ook op zee kan.
Golfhoogte doorslaggevend
De mini 787 zal door schipper David Raison gebruikt gaan worden in de volgende Minit-Transat. Volgens de bedenkers van de draagvleugel, Hugh Welbourn en Michael Aeppli van Dynamic Stability Systems, zullen de foilende Mini’s een zeer afwijkende routering kiezen tijdens de Minitransat, dan hun waterverplaatsende concurrenten. ‘De focus zal liggen op zo min mogelijk golfhoogte. Daarbij maakt het niet uit als het even iets minder waait, want de golfhoogte is de meest doorslaggevende factor in het succes van het foilen’, aldus Aeppli. De Mini 747 zeilde op 25 januari 15 knopen met een windsnelheid van 8 knopen.
Lees hier meer over op www.zeilen.nl