Vorig weekend heeft Steeler Yachts haar eerste Luxe Motor 1500 opgeleverd aan de Zwitserse opdrachtgevers.
Deze Hollandse klassieker is door Steeler geschikt gemaakt voor het bevaren van de Franse kanalen door een esthetisch fraaie oplossing te bedenken voor het afmeren ‘met de kont naar achteren’, vaak een noodzaak in Frankrijk, met name in het Middenlandse Zee gebied waar de reisplannen ook naar toe leiden. Hoewel de Luxe Motor een comfortabel ruimtewonder is en dus heel geschikt voor lange reizen, was de oplopende spiegel altijd een belemmering.
Dat innovatie ook mogelijk is bij ‘Klassiekers’ was de uitdaging voor het Steeler team en dat dit gelukt is bewees het feestelijke diner bij Geertien in Muggenbeet dat aan het gehele Steeler team werd aangeboden door de nieuwe eigenaren van de ‘Lilith’.
Klassiek blijft klassiek
De Luxe Motor 1500 is een ontwerp van Vripack uit Sneek. Na een oriëntatieronde bij verschillende werven in Nederland, viel de keus van de eigenaren op Steeler Yachts om hun droomschip te laten bouwen. De sfeer op de werf en de mogelijkheid om volledig custom made te bouwen gaven de doorslag. De wensen waren glashelder omdat de zoektocht naar het ideale schip al een proces was dat enkele jaren in beslag had genomen. De Klassieker moest klassiek blijven: Roodgekleurd mahonie interieur, louvre deurtjes, met de hand gelegde plooien in gecapitonneerde meubels in wit leder, messing patrijspoorten en zwaar uitgevoerde relingen met bolkoppen. Natuurlijk een houten stuurhuis, maar dan wel onderhoudsvrij door de stalen constructie ‘gehout’ te beitsen.
Eigentijdse indeling
De kuip vormt samen met het stuurhuis een comfortabele leefruimte bij elk weertype. Door het dak van het stuurhuis te verlengen, ontstond de mogelijkheid voor een fraaie en gemakkelijk wegneembare kuiptent.
Een trapje vanuit het stuurhuis naar beneden brengt je naar het hart van het schip met een riante woonkeuken met een ‘lounge & dining’ voor 8 personen. In het voor- en achterschip bevindt zich een masterbedroom met elk een riant 2-persoonsbed en eigen douche en toilet. Tevens is er een derde hut, die is ingericht als werkkamer. Met enkele simpele bewegingen, kan de study worden veranderd in een derde slaapvertrek met twee stapelbedden.
Vooruitstrevende techniek
De ‘Lilith’ is voorzien van een uitgebreid Yacht Control navigatie en yacht management systeem met weergave op twee 16 inch screens. Op deze schermen kunnen ook de beelden van de 4 aanwezige camera’s worden afgelezen. Autopilot, AIS en Marifoon van Simrad dragen bij tot veilig navigeren evenals het prachtige messing kogelkompas van Cassens en Plath Zeta.
De voortstuwing wordt verzorgd door een 210PK Vetus Deutz diesel motor die stil haar werk doet in een goed geïsoleerde machinekamer. De topsnelheid bedraagt 9,5 knoop (in 2,5 meter diep water) en de kruissnelheid 7,2 knopen bij een verbruik van 1,3 liter per zeemijl en een geluidsniveau van 63 Db.
Lees er meer over op www.steeleryachts.com