Toen wij de eerste foto’s van de Psea 40 voorbij zagen komen, waren we op de redactie op slag verliefd. Een stoere en elegante verschijning, met veel ruimte om te zonnen en getuige de golfslag ook nog eens bloedsnel. We kennen inmiddels flink wat namen in de watersport, maar de werfnaam ‘Psea Yachts’ klonk ons niet direct bekend in de oren. Een telefoontje leert dat dát niet zo gek is: we zijn gestuit op een nieuw merk in de watersport! En daar willen we graag meer over weten. We bellen met een enthousiaste Jurian Pesie die samen met zijn vader Jan Pesie het brein is achter de luxe jachten.
De uiterst verfijnde Psea 40 voelt zich overduidelijk thuis in de wateren van het Franse Saint-Tropez. Toch is dit model 100% Dutch Built. Hoe is de boot tot stand gekomen?
Jurian Pesie: “In 2013 zijn we gestart met de ontwikkeling van deze 40-voeter. Toen nog met het idee dat het een one off zou worden. De familie bestaat uit watersporters in hart en nieren en mijn vader Jan Pesie was op zoek naar een nieuwe familieboot. Hij keek rond bij de 40-voeters. Ondanks dat dit een populair formaat is met een uitgebreid aanbod, vond hij niet wat hij zocht. Het ene model was te klassiek, het ander te modern. Hij besloot naar Vripack in Sneek te gaan om daar een jacht passend bij zijn wensen te laten tekenen. Toen we een avond samen aan de koffie zaten, bekeek ik de scheepstekeningen en riep ik direct: “Pap, deze boot wil ik voor jou bouwen”. Met mijn achtergrond bij een jachtonderhoudsbedrijf in Monnickendam moest dat geen probleem zijn. Eind 2014 was het casco klaar en in 2015 was de boot gereed. De reacties waren ongekend; zo lovend. We besloten dat deze boot voor een breder publiek toegankelijk moet zijn en met die gedachte hebben we een werf om de boot gebouwd.”
Wat maakt de Psea 40 zo bijzonder?
Jurian Pesie: “Het uiterlijk is opvallend; een ultieme mix van modern en klassiek. Maar het meest onderscheidend zijn toch wel de vaareigenschappen. De boot gedraagt zich ontzettend goed op de golven; bij elke snelheid en onder vrijwel alle weersomstandigheden is het gewoonweg prettig varen. Het Volvo IPS motorsysteem draagt daar zeker aan bij. Met de standaard motorisatie van 2 Volvo-motoren van elk 370 pk behaalt de boot een maximum snelheid van 38 knopen en met de optionele set van elk 430 pk stijgt dit zelfs tot boven de 40 knopen. Uit eigen ervaring weet ik: dat is ‘fun’! Maar ook bij lagere snelheden heeft de bestuurder volledige controle over de boot en dat is bijzonder voor een halfglijder van dit formaat. Zelfs bij een minimale snelheid is de boot zeer goed manoeuvreerbaar en kan deze op de centimeter nauwkeurig worden bestuurd. En dan is er nog de enorme hoeveelheid buitenruimte waar drie tot vier personen uitgebreid kunnen zonnebaden en als je een beetje van elkaar houdt, kunnen daar nog wel een paar personen bij opgeteld worden. Wordt de zon te fel, dan schuif je de biminitop (optie) over het dek heen. Ook een voordeel: deze boot is naar eigen wens in te richten.”
In hoeverre kan de eigenaar afwijken van de standaard?
“Deze boot is geen massaproduct. We hebben het doel om vier tot vijf boten per jaar af te leveren en dat maakt dat we tijd hebben om per klant aan speciale behoeften te voorzien. De kleur van de aluminiumromp is volledig afhankelijk van de keuze van de klant. De spuiter met wie wij samenwerken werkt niet met standaardkleuren waarmee er een extra breed scala aan kleuren beschikbaar is. Het dek krijgt een kleur naar keuze. Ook de indeling van het interieur is optioneel. De demoboot heeft geen slaapplaatsen, maar het is zeker mogelijk om dit model op een andere manier in te delen. Wil de klant een vast bed, een uitgebreide zithoek, of een zithoek die om te vormen is tot een bed; dat is ons om het even. Bij ons kun je je eigen mini-superjacht naar eigen smaak inrichten.”
En een maatje groter of kleiner?
Jurian Pesie: “Dat moet ook mogelijk zijn. Momenteel wordt er een 34-voeter getekend en er zijn al schetsen voor een 50-voeter. Uiteindelijk willen we een modelrange in diverse formaten aanbieden.”
Elke boot heeft een doelgroep. Voor wie is dit de ultieme boot?
Jurian Pesie: “We verwachten dat we met deze boot een heel breed publiek kunnen aanspreken. De boot is snel, maar ook geschikt voor een rustig cruisen. Met een lengte van 12 meter en een breedte van 3,70 meter is het wel een schip met een aardig formaat, maar door de technische hulpmiddelen hoef je geen typisch bootjesmens te zijn om deze boot te kunnen bevaren.”
En hoe goed gevuld moet de portemonnee zijn?
Jurian Pesie: “De Psea 40 is verkrijgbaar vanaf 540.000 euro ex. BTW. Voor dit bedrag is de boot al compleet uitgevoerd met onder meer de twee Volvo-motoren van 370 pk, een toilet, douche en het dockingsysteem. Daarnaast zijn er extra opties mogelijk zoals nog krachtigere motoren, extra electronica, onderwaterverlichting en zelfs een ijsmaker.”
Waar kunnen we het jacht bekijken?
Jurian Pesie: “Bouwnummer 1 fungeert momenteel naast plezierjacht voor de familie ook als demoboot. De vaste ligplaats is in Saint-Tropez, maar medio oktober komt de boot naar Nederland voor een onderhoudsbeurt. Dan is ze in Friesland te bewonderen. Daarnaast nemen we actief deel aan beurzen. Afgelopen zomer lag de Psea 40 op Cannes Yachting Festival en komende januari verwachten we onze fast-moving ‘Bay hopper’ aan de bezoekers van Boot Düsseldorf te presenteren.”
Meer informatie op: www.pseayachts.nl