De Rotterdamse Watertaxi heeft haar vloot uitgebreid met een nieuwe, unieke boot: de eerste Plug-in Hybride Watertaxi, kortweg de PHW. Die is woensdag in aanwezigheid van Rotterdams wethouder Pex Langenberg gedoopt en officieel in de vaart genomen.
De nieuwe watertaxi is voorzien van het Torqeedo Deep Blue hybrid systeem en kan 12 passagiers vervoeren met een maximumsnelheid van 25 km/u. Hij zal worden ingezet op de Nieuwe Maas in het Rotterdamse centrumgebied. Het Deep Blue hybrid systeem van Torqeedo is hetzelfde als in de jachtbouw wordt toegepast: een serie hybride opstelling met een 50 kW elektrische aandrijving gecombineerd met een lithium accupakket en 20 kW generator om extra stroom op te wekken. Alleen is in de Watertaxi een dubbele generator toegepast. Zo kan er afhankelijk van de drukte en dus de mogelijkheid om bij te laden voor gekozen worden om puur op de accu’s te varen dan wel één of twee generatoren bij te schakelen.
Met deze configuratie is de PHW geluidsarm en wordt flink bespaard op brandstof en de uitstoot van CO2 en NOx. Dat was ook het doel van Watertaxi Rotterdam, en het past naadloos in de duurzaamheidsdoelstellingen van het Rotterdamse stadsbestuur. Oprichters en directieleden Hans Loos en Daan van der Have van Watertaxi Rotterdam hebben dan ook hoge verwachtingen van de PHW, die zich de komende maanden op het water van de Nieuwe Maas mag gaan bewijzen. Op termijn zal de watertaxivloot vervolgens met meerdere PHW’s worden versterkt.
Ook Marcel Schaap, directeur van De Stille Boot, is blij met deze nieuwe oplevering van een Deep Blue systeem. “Het feit dat Watertaxi Rotterdam met zijn veeleisende vervoersdiensten zijn vertrouwen stelt in dit Torqeedo systeem is natuurlijk een goede steun in de rug voor ons”. De Stille Boot is sinds 2014 importeur van Torqeedo voor Nederland. Een zeer passende samenwerking omdat beide bedrijven al sinds hun oprichting een visie delen over elektrisch varen. Zo werken zij aan het verduurzamen van de watersport en de professionele vaart.