Het ministerie van Infrastructuur en Milieu kondigde aan dit jaar actief te controleren op de Certificaat van Onderzoek (CvO) plicht bij sleepboten. Bij sleepboten denk je al snel aan beroepsvaart, maar daar gaat het mis. De maatregel levert ook knelpunten op voor de pleziervaart. Denk aan pleziervaartuigen die een bijboot slepen om aan wal te komen om boodschappen te doen of die wedstrijdboten naar het wedstrijdveld slepen. Reden voor het Watersportverbond om in actie te komen.
Foto: Sfeerfoto slepen
De minister is het eens met het Watersportverbond, letterlijke toepassing van de regelgeving kan leiden tot ongewenste situaties. Denk aan het slepen van een rubberboot voor de kinderen. Na klachten vanuit de sector, is de minister in gesprek om te kijken hoe de regelgeving kan worden aangepast en voor welke type schepen een CvO-plicht gewenst is. Een aanpassing van de wettelijke bepalingen kan enige tijd in beslag nemen, aangezien deze op het niveau van het Binnenvaartbesluit en de Binnenvaartwet te vinden zijn. De Europese Raad stelt deze maand een nieuwe richtlijn voor technische eisen aan de binnenvaartschepen, ter vervangen van richtlijn 2006/87/EG. De minister probeert een mogelijke wijziging van de regelgeving mee te laten lopen in dit traject.
“Zo als het er nu uitziet, zal de ILT geen nooit boetes uitdelen wegens ontbreken van een CvO aan pleziervaartuigen met een bijboot voor bijvoorbeeld de kinderen. Wel is het zo dat in 2014 handhaving is aangekondigd op de CvO-plicht voor sleepboten die stelselmatig sleepdiensten verrichten aan kleine pleziervaartuigen. Het lijkt er dus op dat de pleziervaart niet wordt gecontroleerd dit jaar. Het dossier is echter nog niet definitief afgerond,” aldus Het Watersportverbond.
Lees er meer over op www.watersportverbond.nl