Het is nog maar een paar jaar geleden dat Christian Smulders begon met het opknappen en verkopen van sloepen en slechts drie jaar geleden dat hij zijn eigen merk Lillebror opzette. Toch is de Lillebror 78 hybride inmiddels al het 10e verkochte schip. Eind augustus is de luxe tender te zien op de HISWA te water, maar lezers van BootAanBoot krijgen hierbij alvast een voorproefje. Met dit model greep Smulders één van de grootste uitdagingen voor scheepsontwerpers met beide handen aan.
Het opzetten van het merk begon met de ontwikkeling van de ‘van tv bekende’ 78 Electric, een volledig elektrische luxe tender, uitgerust met onder meer een koelkast, boegschroef, radio en verlichting. Smulders: “De reacties na proefvaarten waren zeer enthousiast. De hele dag kunnen varen in alle stilte en met zo weinig mogelijk onderhoud is wat veel mensen aanspreekt.”
Met de nieuwe Lillebror 78 Plug-in Hybride voldoet Lillebror Marine aan de vraag om ook sneller én langer te kunnen varen. Vele uren ontwikkeling en onderzoek heeft geleid tot een nog verder verbeterd onderwaterschip voor deze toepassing. Een onderwaterschip dat zuiniger en sneller kan varen met een kleinere, goedkopere motor, dat mooi door golven snijdt en dat stabiel zijn koers houdt.
Grote uitdaging
“De grote uitdaging bij het ontwerpen van een boot is om een langzaam goed en zuinig varend schip te ontwerpen, dat ook nog eens wat snelheid boven de rompsnelheid kan maken,” legt Smulders uit. “Een planerend schip vaart minder zuinig en koersvast op lage snelheid, iets wat toch vrijwel overal in Nederland gebeurt. En een standaard sloepontwerp vaart weer niet sneller zonder een extreem grote motor. Met de 78 hybride vaar je enkele uren elektrisch met de zeer compacte en lichtgewicht lithium accu’s.”
Met de standaard 42pk inboard diesel vaart men tot 20km/u waardoor geen vaarbewijs en registratie nodig is. De dieselmotor laadt de accu’s deels bij om je elektrische vaarbereik nog te vergroten en via de walstroom laad je de accu’s vol. Een scheidingstrafo zorgt ervoor dat het schip volledig gescheiden blijft van de aarde en zo elektrolyse voorkomt, ook in de haven of naast een stalen damwand.
Rijkelijk uitgerust en bijna onderhoudsvrij
Verder is het in opdracht bestelde schip voorzien van een lekker groot zonnedek dat ook opgeborgen kan worden, een boegschroef, koelkast, radio met led-verlichte speakers, toilet in vooronder, flexiteek, dektent, klapkikkers, slimme fender ophangpunten en een speciale ultragladde fouling coating welke jarenlang geen onderhoud behoeft. “Een volledig onderhoudsvrij schip bestaat niet,” aldus Smulders, “maar met de opzet van de toegepaste fouling, wrappen in kleur en kunstteak wordt het onderhoud beperkt tot een minimum van enkel schoonhouden.”
Verschillende varianten
Het schip is te bestellen als blank aluminium schip met enkel diesel en hybride voorbereid, volledig hybride of 100% elektrisch. Met de 42pk dieseluitvoerig zonder het gewicht van het hybride systeem en met toepassing van de ‘Lillebror Elevators’ kan een snelheid van ruim 25km/u worden behaald.
Mede doordat de zijkanten vanuit één doorlopend stuk aluminium zonder lasnaden zijn vervaardigd, misstaat het blank laten van het schip niet. Voor wie toch liever een kleurrijk schip vaart, kan de Lillebror ook volledig in kleur worden gespoten. Het plaatsen van grotere motoren of het creëren van slaapplek vooronder is ook mogelijk.
Meer informatie is te vinden op www.lillebrormarine.nl