De vorig jaar aangekondigde uitbreiding van de NG lijn heeft afgelopen juni geleid tot de tewaterlating van de eerste 57 voeter ‘nieuwe stijl’. De meest opvallende wijzigingen ten opzichte van de vertrouwde NG modellen zijn de steilsteven met hoge waaier en de nieuwe vormgeving van het verlengde stuurhuis met rondom doorlopende glaspartij.
Tijdens de proefvaart op de Waddenzee stond er een matige wind met een golfhoogte van circa 1,00 meter. Ondanks de rustige weersomstandigheden waren de resultaten van de scherpe boeg duidelijk waarneembaar: geen boeggolf en geen buiswater. Langzaam varend op een binnenwatersnelheid van 9 km/uur verbruikten de twee Cummins diesels 6,0 liter brandstof per uur bij een geluidsniveau van 49 Decibel. Bij een (romp)snelheid van 9 knopen verbruikte deze stalen versie van de NG57 45 liter brandstof (5 liter per nautical mile / 2,7 liter per km) met een gemeten geluidsniveau van 57 Decibel. Op deze snelheid wordt de meerprijs voor de dubbele motoren terugverdiend door brandstofbesparing in 2.000 vaaruren bij de huidige brandstofprijzen. De topsnelheid bedroeg op de Waddenzee ruim 15 knopen, een gevolg van de keuze van de opdrachtgever voor optionele dubbele motorisering met Cummins QSB 6.7 480 pk. Met de standaard geleverde Cummins QSB 6.7L 305 PK zal het schip onder vrijwel alle omstandigheden haar efficiënte rompsnelheid van 9,7 knopen kunnen behalen. De NG57 S is CE A gecertificeerd.
Hans Webbink, eigenaar van Steeler Yachts : “Deze nieuwe modellen, waarvan de 57 voeter de eerste is, bouwen voort op het succesvolle design van de NG’s, maar zetten een trend die door Steeler Yachts zelf is ingezet met de introductie van de Panorama Flatfloor, verkozen tot European Powerboat of the Year 2015; meer ruimte en licht aan boord, een open lay-out en grensverleggende vaareigenschappen ten aanzien van verbruik, snelheid, geluid, stabiliteit en buiswater.”
De nieuwe rompvorm en opbouw hebben een positief effect op een aantal aspecten die in het Engels allemaal met een ‘S’ beginnen: space (ruimte), spray (buiswater), speed (snelheid), safety (veiligheid) en seaworthyness (zeewaardigheid). Vandaar dat voor deze modellen er een ‘S’ zal worden toegevoegd aan het NG logo. Deze S-line modellen zullen tevens worden geleverd met een uitgebreidere standaarduitrusting.
Geen steilsteven, geen waaiersteven, maar steilsteven met ‘hoge waaier’
De nieuwe rompvorm van de NG S-line modellen is een doorontwikkelde afgeleide van de door iedereen als ‘grensverleggend’ gekenmerkte rompvorm van de Panorama FF. De scherpe aansnijdhoek van de boeg en de hogere sprayrail reduceert de boeggolf tot een minimum, met als gevolg een lager brandstofverbruik en veel minder buiswater. De hoge waaier is een extra bescherming tegen buiswater in extreme weersomstandigheden.
Stuurhuis langer en hoger voor maximale gelijkvloerse leefruimte
De totale lengte van de kuip en stuursalon is 8,90 meter, ongeëvenaard in deze lengteklasse. Dit genereert een gelijkvloerse ‘entertainmentruimte’ die vrijwel elke denkbare indeling mogelijk maakt.
Open lay-out voor maximaal ruimtegevoel en communicatie
Deze NG57 S heeft twee woonlagen met de eigenaarsslaapkamer centraal in het schip, over de volle scheepsbreedte, natuurlijk met eigen badkamer. In het voorschip bevindt zich eveneens een zeer ruime slaapkamer met eigen sanitair en een over de volle breedte geplaatste leefkombuis met zithoek. Bijzonder is dat de stuursalon en leefkombuis in open verbinding staan met elkaar en niet door tussenwanden van elkaar zijn gescheiden. De raampartijen in de scheepsromp en de hardglazen plafondpanelen zorgen er voor dat er in alle vertrekken veel natuurlijk licht is en overal contact met het water en de omgeving.
Webbink: “Steeler blijft het op maat gemaakte interieur voor elke klant trouw en dit geldt ook voor de eerste NG57 S waarbij de interieurruimte tot de laatste vierkante millimeter optimaal wordt benut volgens de specifieke wensen van de opdrachtgever.”
Introductie nieuwe NG S-Line modellen
De bouw van een aantal verkochte NG S-line modellen is in volle gang en zullen het komend jaar geïntroduceerd worden:
NG36 S: oplevering in juli 2016; NG41 S: start bouw juli 2016; NG50 S (staal): start bouw augustus 2016; NG50 S OFFSHORE (aluminium): start bouw Q4 2016; NG52 S OFFSHORE (aluminium): start bouw Q4 2016.
De NG en NG S-line modellen worden gebouwd in staal (verdringer) of aluminium (planerend)
Prijs
NG57 S-line: € 1.075.000 incl. BTW
Standaard met onder meer Cummins QSB 6.7 liter 305 pk, boegschroef, centrale verwarming, Flexiteek kuipvloer, elektrische ankerlier, PUR isolatie, 5000 W combi omvormer, tien accu’s, complete keukeninrichting, twee badkamers met douche en elektrische Planus toiletten, Corian bladen in kombuis en badkamers, Isolatiebeglazing in gehele schip, panorama ramen in romp, audio/tv, ledverlichting met dimmers. Indeling (standaard drie hutten) en keuze houtsoorten en stoffering naar wens zonder meerprijs.
Casco gebouwd met tolerantie < 3 mm; conservering en spuiten: onder toezicht van independent surveyor, glansgraad minimaal 95 GU.
Bouwnummer 1 bevat onder andere de volgende opties: Twin Cummins QSB 6,7 480’s, hydraulische tendergarage met Williams launch system en Jet Tender 280, hydraulisch klapbare radarmast, MagnusMaster stabilisers (ook geschikt om binnenwateren te bevaren), uitgebreid navigatie en ship-management systeem van YachtControl.
Meer info op www.steeleryachts.com