Hoewel ‘E-Serie’ een afkorting voor ‘Elling-Serie’ is, had de letter E net zo goed voor ‘Extreem’ kunnen staan. “Alles is mogelijk”, luidt het motto van de Nederlandse werf en tot nu toe maakten haar jachten alle uitzonderlijke beloftes waar. Een trans-Atlantische oversteek op één tankbeurt, een kantelproef onder het toeziend oog van de pers en nu: de introductie van een bijna twintig meter lang zelfrichtend superjacht. Medio mei werd de Elling E6 op feestelijke wijze geïntroduceerd en YachtFocus was erbij.
Foto’s: Elling Yachting en YachtFocus Media
Elling Yachting / Neptune Marine Shipbuilding staat bekend als een werf met verrassingen. Na de E3 en de E4 verwachtte menig volger van de werf het komende seizoen een circa 17 meter lange E5 te verwelkomen. Daar bleek Elling Yachting zelf heel anders over te denken. In een persbericht liet de werf vorig jaar weten dat het tijd was voor een ‘over-de-top’ Elling. Sneller, beter, luxer en vooral: groter! Om ruimte te houden voor een eventuele tussenmaat werd dit niet de E5, maar de E6.
Wereldklasse
De 65-voeter is het resultaat van zeventien jaar onderzoek en wordt geïntroduceerd als de start van een nieuwe generatie Elling-jachten met wereldklasse. Toch is de ‘familieband’ met de compactere E3 en E4 duidelijk zichtbaar; bij de ontwikkeling van de E6 is de populaire E4 in samenwerking met Vripack verlengd en gerestyled tot een groter jacht met méér leefruimte, enorme raampartijen, spectaculaire vaareigenschappen en extra luxe interieurmogelijkheden.
Home from home
Bijzonder prettig aan de Elling is het zogeheten ‘home from home’-gevoel. Want wie aan boord van deze E6 stapt ervaart werkelijk alle luxe van thuis. Inclusief uitgebreide keuken, drie luxe slaaphutten elk voor twee personen, twee badkamers, een grote salon en een aparte TV-ruimte met eigen koelkast voor gekoelde drankjes. Een aparte hut met eigen toilet en wasbak zorgt ervoor dat de crew zich zo nu en dan kan afzonderen, terwijl de bestuurder in de enorme stuurhut juist extra gezelschap kan verwachten door de dubbele zit die bij het roer geplaatst is. Wie gevoelig is voor zeeziekte hoeft op dit luxe jacht nauwelijks hiervoor te vrezen. Uitgerust met een Seakeeper Gyro stabilisatiesysteem wordt de rollende beweging van de E6 met zo’n 80 procent gereduceerd, waarmee het jacht zo stabiel mogelijk in het water ligt. Ook voor de minder technische watersporter kent dit jacht weinig geheimen. Na een korte uitleg zijn de navigatieapparatuur van Raymarine en de electronica van Whisperpower gemakkelijk te bedienen.
Snel en veilig
Opvallend is wederom de aandacht voor veiligheid aan boord. Zo is het jacht ook in noodsituaties zelfrichtend, is de Kevlar-romp voorzien van extra versterking om de boot te beschermen tegen stoten en biedt de extra motor met afzonderlijke brandstoftank alle hulp om thuis te komen in het geval van een motorstoring. Ook is er warmteisolatie voor gebruik onder extreme klimatologische omstandigheden. De extra krachtige hoofdmotor is niet zozeer bedoeld om over de oceaan te racen, maar in een onveilige situatie kunnen de 900 pk’s er wel voor zorgen dat deze Elling in een mum van tijd kan ontsnappen. In de brochures wordt een maximum snelheid van 18 knopen genoemd, maar op de introductiedag blijkt het jacht zelfs nog iets vlotter. Met twintig man aan boord toonde de snelheidsmeter op topsnelheid een indrukwekkende 21.1 knopen.
Zuinig en stil
Comfort aan boord zit hem niet alleen in wat je ziet, maar ook in wat je ervaart en hoort. Zeker bij grote afstanden is het belangrijk dat een jacht energiezuinig vaart. De Elling E6 heeft een zeer laag brandstofverbruik bij rompsnelheid. Bij 1.000 toeren verbruikt het jacht volgens de metingen van de pers ongeveer 15 liter per uur. Daarbij vraagt het jacht weinig onderhoud en is het geluidsniveau aan boord minimaal. Bij rompsnelheid meten we 55 dB(A) en zelfs bij volgas zal het niveau in de salon en stuurhut niet boven de 65 dB(A) uitkomen. De werf kennende is dat dan weer geen verrassing, maar wel zo prettig.
Dit is de Elling E6
Afmetingen: 19.80 x 5.30 x 1.20 m.
Doorvaarthoogte: 4.20 m.
Motorisatie: Volvo Penta diesel 900 pk + hulpmotor 75 pk
CE-categorie: A (Oceaan)
Vanafprijs € 1.485.000,- exclusief BTW
Aan boord van de Fortuna
Ter introductie van de Elling E6 nodigde de werf alle Elling jachteigenaren uit voor een unieke bijeenkomst. Op 10 mei 2016 verzamelden ruim twintig E3’s en E4’s in Amsterdam Marina om vervolgens in colonne richting het eiland Pampus te varen en dat leverde uiteraard prachtige plaatjes op. De redactie van YachtFocus stapte aan boord van de Fortuna, een bijzondere E4 die u wellicht beter kent als ‘het schip op het droge’. In maart 2015 lag dit 15 meter lange motorjacht namelijk als kunstobject op de Amsterdamse Zuidas.
Over zijn keuze voor deze E4 vertelt de Vlaamse eigenaar Frank Hermans: “Jarenlang heb ik in speedboten gevaren, maar mijn vrouw Wafaa en ik wilden meer en verdere reizen maken. We keken een tijdje op de tweedehandsmarkt en zagen daar diverse Elling-jachten. Soms al wel vijftien jaar oud, maar nog altijd in topconditie. Dat was het kwaliteitsniveau dat we zochten. Toen we hoorden over de geringe doorvaarthoogte en de zeewaardigheid hadden we onze keuze snel gemaakt: ons nieuwe jacht moest een Elling worden. Met één sterke hoofdmotor en een kleine hulpmotor is onze E4 krachtig en snel, maar is de motorruimte beperkt waarmee er aan boord een zee aan leefruimte overblijft.”
Elling Yachting
T: 0418-673103
info@neptunemarine.nl
www.elling-yachting.com