De grootste scheepslift van Nederland, België en Noord-Duitsland, staat in Lauwersoog. Schepen tot maar liefst 240 ton kunnen uit het water gehaald worden met deze lift. De scheepslift staat bij Next Generation Shiplift, een dochterbedrijf van Next Generation Shipyards en Hendrikson Holding bv, gevestigd in de Buitenhaven van Lauwersoog.
Foto: Next Generation Shiplift BV © E.J. Bruinekool
Een jaar geleden besloten de initiatiefnemers en Albert Keizer, de directeur van het nieuwe bedrijf Next Generation Shiplift, en Onno Nienhuis van Hendrikson Holding, tot de aanschaf van de kraan. Keizer is tevens directeur van Next Generation Shipyards. “Wij willen de haven en de bedrijven op Lauwersoog een impuls geven. We kunnen hier met deze kraan verder groeien. Er zijn veel offshore- en windschepen in de regio en niet te vergeten alle visserijschepen, charter- en watersportschepen.” Begin mei is de lift door zes diepladers uit Italië naar Nederland gebracht en opgebouwd en afgelopen week werd de kraan officieel in gebruik genomen.
Meer dan 200 ton: geen enkel probleem
De Lyra van het Nederlandse Loodswezen werd als eerste schip uit het water gehaald met de nieuwe kraan. Dit is een schip van 23 meter lang en weegt 56 ton. Het is een jetaangedreven loodstender van de Lynx-klasse. “De kraan zet moeiteloos een catamaran crewtender op de kant, maar een Eurokotter van meer dan 200 ton is ook geen enkel probleem,” aldus Keizer. Het bassin is 10 meter breed en bij uitstek geschikt voor catamarans.
NG Shiplift gaat door weg en wad
De werf en de kraan zijn goed bereikbaar via de weg en het Wad: 4,60 bij NAP. Er zijn zelfs plannen om de toegang over het Wad te baggeren voor een grotere diepgang De Vissershaven heeft een diepte van 5 meter bij NAP. Via de sluis is het voor binnenvaart en watersport ook geen enkel probleem om bij de werf te komen. Bij eb 4,50 NAP met een lengte van 60 meter en 9 meter breed.
Verschillende mogelijkheden
NG Shiplift versterkt de scheepswerf, maar kraant ook voor anderen. In overleg is zelfwerkzaamheid mogelijk op het 10.000 vierkante meter grote stallingterrein. NG Shipyards richt zich op bouw, reparatie en onderhoud van schepen in zowel het beroepsmatige als het luxe segment. “Allemaal sterke, solide en stoere zeewaardige schepen”, verduidelijkt Keizer. “Daarbij kun je denken aan crewtenders, survey-vaartuigen, hydrografische onderzoeksschepen, brandbestrijdingsvaartuigen, duiksupportschepen, taxiboten, reddingsboten voor SAR-doeleinden, schepen voor de support van windmolenparken en watersport.”
Voor meer informatie kijk op: NGshipyards.com.