De dood van een schipper die zichzelf had klem gevaren onder een brug was de druppel voor Michel van den Herik. ,,Het is toch van de gekke dat kapiteins anno 2016 op het oog inschatten of hun binnenvaartschip past!” Jaarlijks gaat het vaak fout. Het eerste schip met een lasercamera is nu in de vaart, meldt het AD.
“In Duitsland telden ze ruim zeventig brugbotsingen. Ook met binnenvaartcruiseschepen,” foetert Papendrechter Van den Herik.
Alarm
Hoog tijd voor technische hulpmiddelen. Zijn idee is simpel: monteer een lasercamera op het stuurhuis die de hoogte meet van een brug 300 meter verderop. Is het schip te hoog, dan gaat het alarm af en kleurt het scherm naast het roer rood. De schipper heeft nog tijd om af te remmen en het stuurhuis te laten zakken. De meeste binnenvaartschepen hebben namelijk een in hoogte verstelbaar stuurhuis, zodat de stuurman altijd over de lading heen kan kijken. Past het schip onder de brug, dan geeft het beeldscherm een blauw schijnsel.
Het kostte nog 5 jaar sleutelen voordat Van den Herik met het Brabantse bedrijf Sensor Partners een goed werkend apparaat had: de Bridgescout.
Lees het volledige bericht op www.deondernemer.nl of lees meer op www.sensor.nl