Rijkswaterstaat heeft de aanleg van de nieuwe Zeesluis definitief gegund aan het consortium van (bouw)bedrijven OpenIJ. Dat lag in de lijn van de verwachting.
In de aanloop naar die grootscheepse verandering van het sluizencomplex organiseert RWS de komende dagen historische wandelingen over het wereldberoemde sluizencomplex van IJmuiden.
Na bijna 100 jaar is de Noordersluis aan vervanging toe. Rijkswaterstaat heeft de bouw van de nieuwe zeesluis bij de ingang van het Noordzeekanaal definitief gegund aan consortium OpenIJ. Dit consortium bestaande uit BAM-PGGM en VolkerWessels-DIF wordt verantwoordelijk voor het ontwerpen, bouwen, financieren en gedurende 26 jaar onderhouden van de nieuwe zeesluis.
Een nieuwe, grotere zeesluis moet de bereikbaarheid van de haven van Amsterdam verbeteren en de economie in de regio stimuleren door getij-onafhankelijk ruimte te bieden aan de steeds groter wordende zeeschepen. De nieuwe zeesluis wordt 70 meter breed, 500 lang en 18 diep. De bouw start begin volgend jaar en de sluis is eind 2019 beschikbaar voor de scheepvaart.
Lees het hele bericht op www.dichtbij.nl