Twee ervaren watersporters en beroepsduikers hebben de unieke app 112Pleziervaart ontwikkeld. ‘Niet iedereen heeft een marifoon en 112 bellen doe je alleen als het gaat om levensbedreigende situaties’, legt woordvoerder Wiebe Blankenberg uit. ‘Maar wat moet je dan als je simpelweg pech hebt. Wachten tot er toevallig iemand in de buurt is? Met autopech bel je de Wegenwacht. Heb je pech met je boot dan gebruik je 112Pleziervaart.’
Tekst en foto’s: E.J. Bruinekool Fotografie
Snel hulp met één handeling
De app biedt twee keuzes. ‘Voor levensbedreigende situaties druk je op de bovenste rode knop. Daar staat heel duidelijk bij “levensbedreigend”. Je wordt dan direct verbonden met de regionale alarmcentrale. Zij waarschuwen vervolgens de brandweer, de kustwacht of een andere hulpdienst en als het nodig is ook een ambulance. Is er sprake van bijvoorbeeld motorpech of een gescheurd zeil dan druk je op de onderste blauwe knop. In dat geval word je in contact gebracht met de dichtstbijzijnde hulpdienst.’
De hulpdienst weet op het moment van alarmering direct waar de watersporter zich bevindt. ‘Die lokalisering is mogelijk dankzij het gebruik van gps’, vertelt Blankenberg. ‘Zodra je op de rode of blauwe knop drukt, weet de hulpdienst precies waar je je bevindt. En omdat je bij ingebruikneming van het systeem je persoonlijke gegevens en een foto van je boot doorgeeft, weet de hulpverlener ook wie je bent en hoe je boot eruitziet. Dat scheelt enorm in de responstijd.
Bijkomend voordeel van de tweedeling bij de alarmering is dat noodhulp alleen wordt ingezet als ook werkelijk sprake is van nood. ‘Een onnodige alarmering kost de maatschappij handenvol geld. Bijkomend risico is ook nog eens dat een nooddienst die uitrukt voor een kleinigheid op dat moment niet beschikbaar is voor een echt noodgeval.’
Landelijke dekking
De app werkt overal waar je mobiel internet hebt. ‘En mobiel bereik, dat heb je tegenwoordig vrijwel overal’, weet Blankenberg. ‘Wij hebben het natuurlijk ook zelf getest en zo ongeveer alle kleine en grote wateren van Nederland doorkruist. Zelfs op het IJsselmeer is er bijna overal dekking. En in ieder geval is er dekking op de plekken waar je beroepsvaart en pleziervaart ziet.’ Ook als het gaat om de maritieme dienstverleners is er landelijke dekking. ‘Zeker 90 procent van de hulpdiensten op de grote wateren werkt mee.’
Geen cowboys, geen woekerprijzen
Iedere watersporter heeft wel eens gehoord van hulpverleners die je boot terugslepen naar de haven en daarvoor vervolgens een torenhoge rekening presenteren. ‘Niet iedereen gaat even correct te werk’, omschrijft Blankenberg het voorzichtig. ‘Om dat te voorkomen, zijn alle maritieme dienstverleners waarmee wij werken vooraf gescreend. En mocht het onverhoopt toch gebeuren dat iemand een vervelende ervaring heeft, dan onderzoeken wij dat en nemen wij indien nodig maatregelen. Als je pech hebt, wil je hulp om veilig weer terug te komen in de haven. Maar dat moet wel verantwoord en tegen normale kosten gebeuren. Overigens vergoeden goede watersportverzekeringen de sleepkosten van hulpverleners.’
Ook Botenwacht Nederland aangesloten bij 112Pleziervaart
‘Het eerste wat je wilt is terug naar de haven. Maar daarmee is je dag op het water nog niet gered. Vaak is er sprake van een motorstoring of een storing aan de elektronica. Soms kan een hulpdienst dat direct in orde maken. Maar over het algemeen sleept een reddingsorganisatie je alleen maar terug naar de haven. Als je gebruikmaakt van de app kun je gelijk een afspraak maken met een monteur van de Botenwacht. Die staat dan klaar op het moment dat je terugkomt in de haven. In 99 van de 100 gevallen kan hij de storing snel verhelpen. Zo is niet je hele dag verloren.’
De app is ontwikkeld voor iOS en Android en is verkrijgbaar voor € 1,79 in de Appstore en Playstore. Aan het gebruik zijn verder geen kosten verbonden. Meer informatie over de app is te vinden op www.112pleziervaart.nl.