Yamaha heeft de F8 en FT8 buitenboordmotoren zowel inwendig als uitwendig danig onder handen genomen. De motorkap van deze handzame serie heeft nu dezelfde looks als die van de grotere broers. En onder deze fraai vormgegeven motorkap huist nu een motorblok dat een hoger koppel geeft bij een lager brandstofverbruik.
Het compleet nieuw ontworpen motorblok meet maar liefst 7,5% meer cilinderinhoud en beschikt hiermee vooral over een opmerkelijk hoger koppel. Toch is de alom geprezen brandstofeconomie van de tweecilinder viertakt F8/ FT8 onaangetast gebleven en dit geldt ook voor de stille en trillingsarme loop. Uiteraard is ook dit Yamaha-model leverbaar in meerdere staartvarianten met zowel handmatige als elektrische tiltmogelijkheden.
Met een gewicht van slechts 40 kilogram laat de F8 zich gemakkelijk vervoeren, hierbij geholpen door de eveneens nieuw ontworpen en verbeterde handgreep. Daarnaast is de scharnierhoek van de stuurhendel aanzienlijk vergroot, een ingreep die er bovendien voor zorgt dat de Yamaha F8/ FT8 buitenboordmotor met minder opbergruimte genoegen neemt. Verbeterde, volledig geïntegreerde, steunen maken opslag in zowel staande als liggende positie eenvoudiger. In het laatste geval laat de nieuwkomer van Yamaha zich net zoals de F9.9 en FT9.9 probleemloos opbergen.
Een ander opvallend detail is de positie van het schakelmechanisme, deze bevindt zich nu meer naar voren aan de bovenzijde van de stuurhandel. Mede dankzij de verbeterde grip en de gewijzigde positie geschiedt zowel het schakelen als het doseren van het gas nu niet alleen intuïtiever, maar ook gemakkelijker. De motorkap van zowel de Yamaha F8 als de FT8 vertoont zowel qua ontwerp als graphics grote gelijkenis met de moderne en slanke looks van de grotere broers.