Op 22 januari hebben Rijkswaterstaat, Besix Group en mede-investeerder Rebel het financiële contract gesloten waarin de financiering voor de bouw en dertig jaar onderhoud van de nieuwe keersluis Limmel is vastgelegd. Met deze stap is de aanbesteding officieel afgerond en is ook het ontwerp bekend.
Het nieuwe keermiddel beschermt het achterland tegen hoogwater bij Maastricht en vormt de poort tot de Maasroute die beter bereikbaar wordt gemaakt voor grotere schepen.
– De architect heeft gekozen voor een keermiddel met 2 cilindrische torens en stalen hefdeur.
– Er zit een afstand van 18 meter tussen de nieuwe brug en het nieuwe keermiddel.
– De brug omvat twee rijbanen voor wegverkeer en een tweezijdig vrij liggend fietspad aan de buitenzijde dat zal aansluiten op het oude fietspad.
– De pijlers in het midden van het kanaal verdwijnen. Hierdoor kunnen er bredere schepen door zonder dat het kanaal verbreed wordt.
– De nieuwe keersluis een is een keermiddel om water tegen te houden; de schutfunctie voor schepen verdwijnt.
– De Kanjelbeek gaat onder het kanaal door.
– Pas als het nieuwe keermiddel is gerealiseerd wordt de oude sluis gesloopt. Dat geldt ook voor huidige brug.
Planning
Rond mei organiseren Rijkswaterstaat en Besix een informatieavond voor bewoners en bedrijven. De eerste werkzaamheden starten medio 2015. In het najaar wordt er een tijdelijke fietsbrug geplaatst zodat snel en langzaam verkeer meteen gescheiden is voor de veiligheid. Het jaagpad aan de westzijde van het Julianakanaal wordt verlegd tijdens de werkzaamheden en blijft open. In de eerste helft van 2017 is de nieuwe sluis gereed en vinden er testen plaats. In 2018 moeten de werkzaamheden gereed zijn en is de oude sluis gesloopt.
De investering bedraagt ca. 34 miljoen euro.
Leest u meer hierover op www.rijkswaterstaat.nl