In een half jaar tovert ITS Polyester uit Grou een oude werkboot Harding Mobo 26 om tot een flitsend plezierjacht. Afgedankt als werkboot in dienst van Saipem 7000, één van ‘s werelds grootste kraanschip, kocht een particulier de boot op. Het doel? Van Harlingen naar Vlieland. Zo snel en zo strak mogelijk.
Eenmaal in de loods van ITS Polyester is de werkboot volledig gestript. De casco boot is helemaal opnieuw opgebouwd. In samenwerking met een aluminiumbedrijf J. Reitsma uit Grou, werden de bodem en spiegel verstevigd en een nieuwe radarbeugel geplaatst. Eigenaar van ITS Polyester, David Reijntjes, vertelt: ‘Met de grootste precisie is een nieuwe aluminium bodem gemaakt, om de enorme krachten van de buitenboordmotor op te kunnen vangen. Samen met een nieuw spantwerk en het opnieuw volschuimen van de romp zorgt dit voor een enorm stijve en sterke constructie.
Met een zelfgemaakte mal is de zijkant van de boot voorzien van een polyester tube. De voorhut is aangepast en het stuurmechanisme verplaatst. Na alle aanpassingen heeft de boot een totaal ander uiterlijk. Het enige dat terugkeert in de originele staat is de kleur: fel oranje. Voorzien van grijze antislipvlakken oogt de boot nog sneller en super strak. De krachtige Suzuki buitenboordmotor van 300 pk voegt hier nog een extra dimensie aan toe.
“Het meest spannende moment is de tewaterlating. Pas dan weet je of de hoge investering van deze make-over goed uitpakt. Het resultaat was verbluffend. Een compleet nieuwe boot met een perfecte ligging op de waterlijn.” David Reijntjes kijkt met tevredenheid terug op een half jaar hard werken. “Deze strakke boot brengt de klant met een maximale snelheid van 70 kilometer per uur naar Vlieland. Missie geslaagd!”