Rijkswaterstaat gunt de bouw van de nieuwe keersluis Limmel in het Julianakanaal bij Maastricht aan BESIX. Een combinatie van BESIX, Rebel en Egemin wordt verantwoordelijk voor het ontwerpen, bouwen, financieren en onderhouden gedurende 30 jaar van een nieuwe hoogwaterkering als vervanging van de bijna 100 jaar oude keerschutsluis.
Foto: Rijkswaterstaat
Deze beschermt het achterland tegen hoogwater en draagt bij aan een betere bereikbaarheid van de Maasroute voor grotere schepen (klasse Vb). Bovendien betekent de nieuwe keersluis meer veiligheid en gemak voor het auto- en fietsverkeer dat dagelijks het Julianakanaal oversteekt. De bouw start naar verwachting medio 2015 en is gereed in 2018.
Kansen
De nieuwe keersluis van 50 meter breed wordt geschikt voor de grotere scheepvaart (klasse Vb). Omdat de pijlers in het midden van het kanaal verdwijnen kunnen er bredere schepen door zonder dat het kanaal verbreed wordt. Bij extreem hoge afvoeren houdt de keersluis het Maaswater tegen en beschermt zo het achterland tegen hoogwater.
De nieuwe keersluis betekent ook kansen om de verkeersveiligheid te verbeteren. Samen met gemeente Maastricht vervangt Rijkswaterstaat de bestaande weg over de sluis. Over de nieuwe brug loopt straks een bredere weg met ruimere op- en afritten. Tevens komt er een vrij liggend fietspad.
Primeur
De nieuwe keersluis is de eerste hoogwaterkering ter wereld die gebouwd en geëxploiteerd wordt door middel van een publiek-private samenwerking (PPS). Een zogenoemd DBFM-contract is veel breder dan alleen de bouw van een object. Doordat de opdrachtnemer ook verantwoordelijk is voor het ontwerp, de financiering en de exploitatie ontstaat een langjarige samenwerking waarin het gezamenlijk belang van opdrachtgever en opdrachtnemer even groot zijn. Het principe van één aanspreekpunt maakt het project daarnaast eenvoudiger beheersbaar voor de opdrachtgever, terwijl de opdrachtnemer beter kan sturen op het totale project. Binnen de ‘droge’ sector is al veel ervaring opgedaan met DBFM. Die ervaringen worden nu benut in de ‘natte’ sector.
Maasroute internationale vaarweg
De bouw van de nieuwe keersluis maakt onderdeel uit van het programma Maasroute binnen het project Maaswerken. Het doel van dit programma is de Maas en bijbehorende kanalen en vaarwegen tussen Maastricht en Weurt geschikt maken voor grotere binnenvaartschepen (scheepvaartklasse Vb). Het Maasrouteprogramma is voor een groot deel gesubsidieerd uit het Trans-Europees vervoersnetwerk (TEN-T programma).
Sluizenprogramma
De nieuwe keersluis Limmel is onderdeel van het Sluizenprogramma van Rijkswaterstaat. Dat omvat 6 projecten: keersluis Limmel, 2e kolk Eefde, 3e kolk Beatrixsluis, Zeetoegang IJmond, Zeesluis Terneuzen en de Afsluitdijk.