Oranjewerf Scheepsreparatie B.V. viert deze maand een dubbel jubileum. De scheepswerf aan de noordzijde van het IJ in Amsterdam bestaat 65 jaar, en maakt 25 jaar deel uit van de Damen Shipyards Group.
Oranjewerf legt zich toe op reparatie, ombouw en regulier onderhoud van schepen en andere vaartuigen voor offshore, zeevaart, visserij en binnenvaart. De werf is in 1949 opgericht door een groep Amsterdamse bedrijven, waaronder rederij KNSM, en heeft zich als onderdeel van Damen Shiprepair & Conversion gaandeweg sterk verbreed. De belangrijkste marktsegmenten zijn:
1 Offshore supportschepen, zeeslepers, shortseaschepen en visserij
2 De baggersector en havenslepers
3 De binnenvaart -met Rijn-passagiersschepen sterk in opkomst-
4 Uiteenlopende dienstschepen en vaartuigen.
Een recente blikvanger is de clipper ‘Stad Amsterdam’, waar Oranjewerf onderhoud en leidingwerk aan heeft verricht.
Alles in-house
“Ons sterke punt is niet alleen onze veelzijdigheid, maar ook het feit dat we nagenoeg alles zelf doen. We zijn full service”, vertelt commercieel manager Jeen van der Werf. “We hebben onze eigen, grote, machinefabriek en doen met 35 mensen al het machinewerk, leidingwerk en staal- en bankwerk zelf. Als we extra mensen nodig hebben, hebben we keus genoeg, zowel binnen de Damen-divisie Shiprepair & Conversion, als daarbuiten. De vaste onderaannemers, voor schroefreparaties, schoonspuit- en schilderwerk, elektra- en timmerwerk hebben hun eigen faciliteiten op de werf. We promoten ook graag onze gefocuste en sterk servicegerichte manier van werken.
De reparatie- en ombouwwerf in Amsterdam, vlak bij de Oranjesluizen, studeert op de investering in een tweede drijvend dok. Van der Werf: “Dit heeft voor een belangrijk deel te maken met de toename van opdrachten voor offshoreschepen, baggerschepen en slepers. Net als veel andere scheepstypen kunnen die vanwege kielvorm of diepgang niet op onze dwarshelling getrokken worden.”
Royale capaciteit
Een tweede droogdok zou een verdere verbreding en uitbreiding betekenen bovenop de toch al royale afmeercapaciteit van de jubilerende Oranjewerf. Naast het drijvende dok van 135 x 23 meter, zijn er een dwarshelling voor schepen tot 100 meter, kades tot 135 meter met 6,2 meter waterdiepte en drie steigers. De ligplaats aan de buitenkant van het dok is 130 meter met 8 meter waterdiepte. Ook de geoutilleerde scheepsbouwloods is een belangrijk onderdeel van de Oranjewerf.