Een ijzige noordenwind blaast over de Nederlandse meren en rivieren. Ondanks de weersomstandigheden gaan we voor deze aflevering van Sloep onder de loep naar Waddinxveen om bij AVR Watersport de Winsome 650 en 750 aan een grondige vaartest te onderwerpen. We treffen een grote showroom vol open motorboten, consoleboten, weekenders en uiteraard alle uitvoeringen van de Winsome van de 330 tot en met de 750.
Tekst: Boj van Baars en Hendrik Jan Musch, experts pleziervaart.
Foto’s: Boj van Baars, Hendrik Jan Musch en AVR Watersport
Dit artikel is gepubliceerd in Godevaert 1-2013
Het ontwerp
Wat het eerste opvalt aan de Winsome sloepen is het royale gebruik van mahonie en teak. Het direct in het oog springende forse potdeksel geconstrueerd uit nagenoeg één stuk mahonie, de verticale afwerking met de fraaie ronde hoeken, de motorkast en stuurstand zijn allemaal gemaakt van een mooie en goede kwaliteit mahonie. Bij de dekken en andere horizontale oppervlakken is bij de geteste Winsome gekozen voor teak. Op het voordek komen de deklatten samen in een gelakt Fishing stuk. Ook de deurtjes, klepjes en luikjes zijn vervaardigd uit massief mahonie.
De toepassing van hout in zowel exterieur als interieur en de forse kabelaring geven de sloep een rijke en klassieke uitstraling. Deze uitstraling helpt ons het barre weer te vergeten en ruimte te maken voor het sloepengevoel. Van hout verwacht men een flinke hoeveelheid onderhoud. Echter, door gebruik te maken van hoogwaardige lakken en voldoende laagdikte wordt dit onderhoud tot het minimum beperkt. De door ons geteste Winsome 750 is gebouwd in 2009. Het lakwerk vertoont uitsluitend wat cosmetische beschadigingen die bij een demoboot verwacht mogen worden. Er zijn geen sporen van inwateren onder de lak aangetroffen. De romp zelf is gebouwd uit polyester. Doordat de polyester romp suggereert een overnaadse houten romp te zijn, wordt de klassieke uitstraling nog eens benadrukt.
De constructie
De medewerkers van AVR Watersport vertellen dat de rompen ingetimmerd maar onbehandeld aankomen vanuit het buitenland en dat de sloepen in Nederland volledig naar wens van de klant kunnen worden geassembleerd. Er is keuze uit een grote range aan motoren en er kan zelfs gekozen worden voor een elektrische aandrijving. Dit zorgt ervoor dat elke Winsome uniek is. De elektrische aandrijving zoals gemonteerd in de Winsome 750 betreft een 7,5 KW Mastervolt aandrijving en voor 640 AMP aan Lithium Ion accu’s. Voor watersporters die een wat grotere actieradius willen, adviseren wij het te houden bij een dieselmotor. De Winsome is een zeer klassiek gelijnde sloep die hard varen niet direct uitstraalt. Door de boot uit te rusten met een flinke dieselmotor en doordat de romp tevens is voorzien van een flink plateau onder water kan de Winsome 750 een vaarsnelheid van rond de 40 km per uur bereiken. Persoonlijk vinden wij dat een dergelijke sloep niet harder hoeft te kunnen varen dan de rompsnelheid.
De rondzit voor en ook de zitplaatsen rond de stuurstand zijn comfortabel. Voor de motorkast is bij de 750 ook nog een tafel gemonteerd waardoor alle opvarenden hun hapje en drankje altijd binnen handbereik hebben. De motorkast zelf is wel een puntje van aandacht. Doordat deze niet scharniert moet hij in zijn geheel van de motor worden getild. Dit is zwaar voor één persoon. Wij zouden graag zien dat de motorkast wordt voorzien van scharnieren en gasveren zodat er ook alleen olie kan worden gepeild en afsluiters kunnen worden gesloten of geopend. De kast is overigens goed geïsoleerd wat weer resulteert in een laag geluidsniveau in de kuip tijdens het varen. Het dekbeslag op de Winsome is van prima kwaliteit. Over het algemeen is alles deugdelijk gemonteerd. De voor- en achterbolder zouden volgens ons een wat forsere schetsplaat onderdeks mogen hebben. En ook de sluitingen van de luikjes voor en achter zouden wat ons betreft beter met een pushlock kunnen worden gesloten of vergrendeld.
Elektra, slangen en overige aansluitingen zijn netjes weggewerkt en zelfs de speakers van de geluidsinstallatie hebben een mahonie afdekraam gekregen waardoor deze volledig blenden in het interieur. Nog een aandachtspuntje vinden wij de kitnaden en de isolatie in de koelbox. Hier dient even wat aandacht aan de afwerking te worden besteed.
De vaareigenschappen
Voor het statische deel hebben we de 750 bekeken. De vaartest zelf is gedaan met de 650. Net na de middag laten we samen met de medewerkers van AVR Watersport de 650 te water. De temperatuur is rond het vriespunt maar het zonnetje doet zijn best en ook bij deze temperatuur hebben we er zin in gekregen om een stukje met deze klassiek gelijnde sloep te gaan varen.
De boot is uitgerust met een 4 cilinder Vetus van 33 PK. Wat ruim voldoende is, naar onze mening is het zelfs mogelijk om voor een lichtere motor te kiezen. Wanneer we aan boord gaan valt bij deze sloep de hoge aanvangsstabiliteit op. De Winsome gaat niet meteen op een oor liggen wanneer je aan boord stapt. De motor wordt even op olie en koelwater gecontroleerd en we kunnen weg voor de proefvaart. Door de goed geïsoleerde motorkast is het nog prima mogelijk om gewoon met elkaar te praten tijdens kruissnelheid. Door het relatief grote aangehangen roer is de Winsome uitstekend te sturen en ook bij lagere snelheden is manoeuvreren een koud kunstje. Zeker wanneer men, zoals in de testboot, ook nog een boegschroef tot de beschikking heeft. De draaicirkel van de 650 ligt zowel over stuurboord als over bakboord rond de twee scheepslengtes. De 650 laat zich prima stilliggen.
Van vol vooruit naar vol achteruit moet men even rekening houden met de schroefwerking maar verder gaat dat uitstekend. Ook het achteruit varen is door de rompvorm en het flinke aangehangen roer prima te doen. Recht vooruit zijn weinig stuurcorrecties nodig. Met de 33 PK sterke Vetus is een maximale snelheid van 7 knopen mogelijk. Wel trekt de boot dan een flinke golf. Een kleinere motor en een snelheid van zo’n 5 knopen lijkt ons voor deze
sloep voldoende. Om de laatste twee knopen sneller te kunnen is veel brandstof nodig en ook het geluidsniveau stijgt aanzienlijk. Ook merken we dat er cavitatie* optreedt bij hogere toeren tallen.
Conclusie
De Winsome sloepen zijn uiterst klassiek ogende sloepen waarbij niet bezuinigd is op een stukje hout. De afwerking kan wat ons betreft op een beperkt aantal plaatsen naar een iets hoger niveau. De vaareigenschappen zijn uitstekend en het zitcomfort is prima. Zowel in de 650 als de 750 zijn voldoende zitplaatsen om er een dagje op uit te gaan met vrienden én familie.
*Het verschijnsel dat in een turbulent bewegende vloeistof de plaatselijke druk lager wordt dan de dampdruk van de vloeistof (gasvorming bij de schroef).
Specificaties van de Winsome 650 en 750
Lengte: 6.50 / 7.50 m.
Breedte: 2.40 / 2.50 m.
Diepgang: 0.85 m.
Motor: Naar wensen van de klant
Vaarsnelheid: Afhankelijk van motorisering
CE categorie: C volgens opgave AVR Watersport
Prijs: v.a. € 26.995,- voor de voordeligste Winsome
Pluspunten
+ Goede vaareigenschappen
+ Klassieke uitstraling (mede door het vele mahonie en teak)
+ Ruimte en ergonomie in de kuip
+ Goed geïsoleerde motorkast
+ Bedieningsgemak
Aandachtspunten
– Openen van motorkast
– Sluitingen van de luikjes
– Niet-corrosiebestendige scharnieren
– CE markering nog niet volledig
AVR Watersport
Coenecoop 139, 2741 PJ Waddinxveen, Tel. 0182-392403
info@avrwatersport.nl, www.avrwatersport.nl