Fora Marine is met de RM-yachts uitgegroeid tot een werf welke momenteel een lijn van zeer eigentijdse zeiljachten op de markt brengt. Marc Lombard is de huisontwerper van deze Franse jachtwerf en hij kreeg de vrije hand om de nieuwe RM-1070 te ontwerpen waarbij de succesvolle lijnen van de RM-890 en de RM-1060 gevolgd zouden moeten worden.
Voor de 35 voet RM-1070 kreeg Marc Lombard de opdracht een performance georiënteerd jacht te ontwerpen welke de nieuwe ontwerplijnen volgt zoals deze ook op snelle racers worden toegepast. Een jacht welke daarnaast in de top van de Europese jachten kan meedoen op het gebied van uiterlijk, stijl, ergonomie en performance (conform de RM-1260).
Dat dit geleid heeft tot een succesvol concept blijkt uit de verkoopcijfers. Het aantal verkochte jachten en de totale omzet is inmiddels groter dan aan het begin van de recessie in 2008. In de eerste 6 maanden zijn in totaal 25 jachten van stapel gelopen. Een groot succes voor een werf welke in de voorgaande jaren ongeveer 30 schepen per jaar bouwde.
De nieuwe ontwerp filosofie van RM en de 1070 in het bijzonder, heeft geresulteerd in een zeilyacht met de volgende kenmerken:
Waterlijn 10.50. (Lengte romp 10,69, Overall 11.44));
Breedte 4.00
Diepgang bi-kieler 1.68m Hefkiel 1.15-2.92m;
Gewicht 4900kg (max. 7160 kg)
Mast hoogte 17m;
Motor: Volvo Penta 30pk
Grootzeil 36.2m²
Genua 39.2m²
SPI 125 m²
Ontwerper: Marc Lombard Design Group
De RM-1070 volgt de RM-1060 met zijn zeer elegante lijnen. Het belangrijkste verschil tussen de 1060 en de 1070 is de langere waterlijn, de afsluitbare voorpiek in plaats van een Bretons bed en de twee stuurwielen (ipv een helmhout). De boot is ontworpen met performance als doelstelling. Dit blijkt onder meer uit de moderne negatieve boeg, de romp, zeilplan, totaal gewicht en de rompstijfheid. Daarnaast gaat het ontwerp uit van optimale ergonomie. Bijvoorbeeld de positie van de lieren, het zeilplan en net als de RM-1260, twee stuurwielen. Door de grote breedte heeft de RM-1070 een enorme volume mede als gevolg van de verlengde kajuit. Binnenstappen in de kajuit betekent overweldigd worden door het lichte interieur en het 360 graden zicht naar buiten.
De romp van de RM-1070 wordt gemaakt van watervast verlijmd (marine grade) multiplex, epoxy verzadigd en aangevuld met geweven glasvezelmatten. Eventueel kan de romp voorzien worden van een kevlar laag aan de buitenzijde (optie). Het dek wordt gemaakt van polyester en wordt, middels een klassiek potdeksel, gelamineerd aan de romp. De multiplex romp wordt om een gegalvaniseerd stalen frame heen gebouwd en vormt zo een geheel met dit frame. Aan dit stalen frame wordt een enkele of dubbele kiel gehangen. Nieuw is dat bij de RM-1070, het ook mogelijk is om voor een hydraulische hefkiel te kiezen welke de diepgang beperkt (1,15) en vergroot tot max. 2.92. Het frame dient tevens als stabiele basis voor de mast. De gehele constructie verklaart de ongekende romp stijfheid terwijl de gebruikte materialen zorg dragen voor een laag gewicht. De romp heeft, dankzij de tweezijdige epoxy/glas coating, een onbeperkte levensduur. De romp wordt afgewerkt met een twee componenten lak (awlgrip) welke in 200 kleuren geleverd kan worden.
De performance potentie van de RM-1070 komt ook tot uitdrukking in de negatieve boeg en de brede “Volvo Ocean Stijl” romp. Deze onderschrijft nog eens het sportieve karakter van deze boot. De boot lijkt door zijn extreme breedte gemaakt voor met name ruim winds georiënteerde koersen. In de praktijk blijkt deze breedte bij aan de windse koersen geen rol te spelen. Onder helling ligt de boot vast op de knikspant romp waarbij het natte oppervlak met 2/3 teruggebracht wordt. Bij gebruik van 2 kielen, welke onderling onder een hoek staan van 18 graden, neemt de drift af (o.i.v de meer verticale stand van de kiel) t.o.v. een enkele diepstekende kiel.
De mast staat, zoals tegenwoordig vaker gezien wordt, extreem midscheeps. De grote zalingen met de verstaging zijn aan de romp bevestigd voor maximale stijfheid. De RM-1070 is dus zeer competitief maar is daarnaast een elegante verschijning welke gemakkelijk te zeilen en te manoeuvreren is.
De RM-1070 kan geleverd worden met 1 (hefkiel) of 2 kielen (1.15-2.92 of 1.68), met 1 of 2 roeren, met helmstok of met twee stuurwielen, met of zonder kotterstag (trinkette) en in 200 verschillende kleuren.
Over Holland Marine Hardware
Holland Marine Hardware importeert RM-Zeiljachten, Ocqueteau motor- en zeilboten, Sea-safe reddingsvlotten en distribueert tevens de EasyAIS hardware.
Holland Marine Hardware is bereikbaar via de volgende internet sites:
www.rm-yachts.nl
www.hollandmarinehardware.nl
Downloads:
Caratéristique Générales RM 1070 Price list and options RM 1070 (2013-2014)V2
Price list and options RM 1070 (2013-2014)V2