Eén van de werkzaamheden van de Experts van Garantex is bouwbegeleiding geven bij zowel nieuw- als verbouw. Dit is een complexe materie aangezien je met veel verschillende type vaartuigen en materiaalgebruik te maken hebt. Garantex kan vrijwel iedere vorm van (ver)bouw begeleiding geven, voor ieder te gebruiken materiaal. In dit geval gaat het om een conversie van een IMS50 Grand Prix zeiljacht. Het jacht werd oorspronkelijk gebouwd in Nederland door Kilian Bush, beter bekend als de bouwer van de ABN/AMRO boten, naar een ontwerp van Tony Castro.
Tekst: Garantex Expertise
Dit artikel verscheen eerder in YachtFocus Magazine nummer 80
Verouderd schip
Na een tweetal jaren in het Middellandse Zee circuit te hebben geracet, bleek het schip niet meer aan de veranderde IMS-regels te voldoen en dat het schip dus niet meer up-to-date was. Daar stond hij dan dan als eigenaar met een twee jaar oude boot die niet meer ‘up to date’ is. Wat nu? Dan zijn er twee mogelijkheden: nieuw bouwen of verbouwen. Omdat in de regel vaak alleen de rompvormen en appendages (kiel en roer) aan verandering onderhevig zijn en het dek, de tuigage, het beslag, de motor en de instrumenten niet en in dit geval vrijwel nog nieuw zijn, is het eigenlijk zonde die niet te gebruiken, aldus Garantex.
Bouwbegeleiding
In overleg met ontwerper Rolf Vrolijk is besloten om het schip een nieuwe romp, kiel en roer te geven. Dit moest voldoende zijn om weer een paar jaar vooruit te kunnen. Nu komt het werk als bouwbegeleider in zicht. In overleg met de eigenaar bespreekt Garantex welke taken de expert als bouwbegeleider op zich neemt. Dat was in dit geval simpel: het gehele traject. De eerste stap is het zoeken van een geschikte bouwlocatie en tegen een redelijk tarief. In dit praktijkvoorbeeld kwam Garantex uit bij de universiteit van Zaragosa op de afdeling scheepsbouw. Om ervaring op te doen werken studenten hier samen met ervaren jachtbouwers. Aan Garantex de taak om ervoor te zorgen dat tekeningen en relevante informatie op tijd worden aangeleverd en op de juiste wijze worden geïmplementeerd. Verder is het zaak dat materiaal door de bouwers op tijd wordt besteld, ook hier controleert de bouwbegeleider op.
Verbouwing
Nu zult u zeggen: ‘een nieuwe romp onder een bestaand dek, kan dat?’ Volgens Garantex wel en dat gaat nog relatief simpel ook. Ten eerste worden alle schotten van de romp gezaagd waarna het dek net onder de dekrand van de romp wordt losgezaagd. Inmiddels is een andere groep bezig met het maken van de rompplug waarop later de romp wordt gelamineerd. Het bestaande dek wordt aangepast aan de nieuwe romp en de schotten worden in de vorm van de nieuwe romp gezaagd. Wanneer dit is gedaan wordt het oude dek op de nieuwe romp geplaatst en alles netjes vast gelamineerd en afgewerkt. Tot slot is het een kwestie van het schilderwerk en het plaatsen van de kiel en het roer.
Het gehele project heeft drieënhalve maand geduurd met als resultaat een zeer tevreden eigenaar en alles was binnen budget.