Met een historie die start in 1973 behoort de Valeria van jachtwerf Feadship tot de klassiek superjachten. Na een ingrijpende refit komt het Nederlandse schip binnenkort weer terug naar haar thuisland waar de puntjes op i zullen worden gezet.
Foto’s: MyValeria.com
Kleurrijke historie
De bouw van het 44 meter lange jacht startte in 1973 in opdracht van de Amerikaanse zakenman Roy Carver. Twee jaar later werd ze opgeleverd door Feadship en gedoopt tot Lac II. In 1978 verkocht Carver het jacht aan de president van Libië Muammar al-Gaddafi. Hierbij werd het jacht omgedoopt tot “Al-Farah”. In 2005 werd het jacht verplaatst naar Southampton waar ze werd klaargestoomd voor een complete refit.
In 2006 gaven de eigenaren Feadships Naval Architectenbureau “DeVoogt” de opdracht om het ontwerp van het schip te herzien met zijn toekomstige rol als een charterschip. DeVoogt verstrekt nieuw dekplannen, een rompuitbreiding met garage en nieuwe mastontwerpen voor de verbouwing van het schip. In 2007 beslissen de eigenaars om het schip eigentijds te maken door alle systemen te vervangen door nieuwe, schonere en energie-efficiënte varianten met een verbeterde geluids- en trillingsdemping die voldoet aan de huidige normen Feadship.
Inmiddels zijn de meeste veranderingen aan het schip uitgevoerd, waarmee het veertig jaar oude jacht weer ‘als nieuw’ over het water glijdt. Voor de laatste aanpassingen wordt het jacht binnenkort naar Nederland gebracht.
Meer informatie over het jacht is te vinden op www.myvaleria.com en www.superyachttimes.com