327 Megawatt. Dat was het vermogen dat de snelle kweekreactor in Kalkar aan de Nederrijn zou moeten hebben, voordat de ruïnes ervan werden omgebouwd tot een recreatiepark. Nu test Alexander Worms vlak ervoor de Riviera 4600. Als je de twee Volvo Penta D8-800 IPS diesels in de motorruimte van de Riviera loslaat, voelt het alsof een groot deel van het vermogen van de nooit in gebruik genomen kernreactor zich onder je voeten bevindt en loskomt voor de voortstuwing. Compressoren, common-rail injectie, turbo en de IPS-aandrijving duwen krachtig op de schroeven. De kolos, met een volgetankt gewicht van ongeveer 22 ton, komt in beweging.
Uitstekende Vaarprestaties
Na ongeveer zeven seconden wordt de stroming aan de achterzijde verbroken en duurt het nog ongeveer 50 seconden om de volledige glijdende snelheid te bereiken. Deze snelheid bedraagt dan 32 knopen. Aan het stuur hoor je slechts een zeer stille 68 db(A). Wat de Riviera 4600 onderscheidt, zijn de uitstekende prestaties in ruw water. Golven, die op de rivier in overvloed zijn vanwege de beroepsvaart, worden door de boot doorkruist als een mes door boter in de zon. Een aanzienlijke boeg-lift maakt het varen op zee prettig, maar vereist ook voldoende motorvermogen. Bij vol gas draaien de motoren 3060 toeren per minuut, wat goed werkt. Een optimaal bereik van 232 zeemijlen met een tankinhoud van 2100 liter minus 15 procent reserve wordt bereikt bij 3000 omwentelingen per minuut. Dan vaart de Riviera met 30,6 knopen. De Volvo Penta D8-motoren zorgen voor een plezierige vaart, bovendien is zij wendbaar dankzij de goede servogestuurde besturing. Vanaf de stuurpositie, die comfortabele RECARO-stoelen en een voetsteun biedt, kan het grote schip uitstekend worden bestuurd. Dankzij de diepe V-vorm van de romp ligt de Australische boot krachtig in de bochten, en bij slalommen helt zij over de middenlijn. Als alles aan boord goed is opgeborgen, is het een waar genoegen om met de Riviera te varen. De IPS-aandrijvingen bieden wat speelruimte, maar als je te ver gaat, bijvoorbeeld bij het plotseling draaien aan het stuurwiel, zegt de elektronica: Stop! Dan wordt de bochtradius onopvallend beperkt en vaart de boot rustig de bocht uit. Dit is geen probleem op de brede Rijn, maar als je scherpe bochten wilt maken op smaller water, moet je het gas loslaten. Een belangrijk punt: tijdens langzame manoeuvres reageert de Riviera goed op stuurcommando’s. Zij is gemakkelijk te besturen, en dankzij de twee motoren manoeuvreert zij ook goed in de haven. Als je het nog gemakkelijker wilt maken, kun je overschakelen op de joystick. Dan verschijnt er een wit tapijt van bubbels rondom de boot, de motoren draaien, maar de Riviera laat zich moeiteloos naar de steiger sturen. Overigens zorgt een tweede joystick bij de doorgang naar het zwemplateau voor het beste overzicht bij achteruit inparkeren en voor korte afstanden, bijvoorbeeld om de achterlijnen vast te maken.
Luxe interieur
De Riviera vertoont tijdens het varen nauwelijks zwakke punten: zij is stil, krachtig en wendbaar, wat voor veel vaarplezier zorgt. Met een beetje finetuning van de autotrim-instellingen zouden de topsnelheid en het bereik nog verder verbeterd kunnen worden. Maar naast de goede vaareigenschappen heeft de Riviera ook indrukwekkende innerlijke kwaliteiten te bieden. Wanneer je aan boord van het jacht stapt via het grote neerlaatbare zwemplatform, valt allereerst de ‘wet bar’ op. Een ijsmachine, koelkast en elektrische grill zijn typisch Australische kenmerken, maar wel bijzonder praktisch. De grote zithoek aan het achterschip maakt het achterste deel van het schip compleet. Twee kleppen in het vaste targa-dak kunnen worden geopend om frisse lucht binnen te laten. Via een schuifdeur kom je in de kombuis. Deze bevindt zich aan de achterkant van de salon. Het glazen paneel boven het dressoir, dat binnen en buiten met elkaar verbindt, kan omhoog worden geklapt, waardoor de salon en de kuip één grote leefruimte worden. Let op: klap het raam helemaal omhoog en vergrendel het aan de bovenkant om pijnlijke botsingen met de hoeken te voorkomen. De kombuis zelf biedt veel bergruimte, tal van lades en wandkasten, en alles wat je nodig hebt. Dat is uitstekend. De salontafel is licht verhoogd en biedt het beste uitzicht rondom bij slecht weer of extreme hitte buiten. Uiteraard beschikt het schip over in totaal drie airconditioning units: elk 12.000 BTU voor de twee hutten en 24.000 BTU voor de rest van het schip. Hierdoor blijft het comfortabel, mits er twee krachtige walstroomaansluitingen of de standaard 12 kW Kohler-generator in bedrijf zijn. Voor wie dat wenst, is er ook een televisie beschikbaar. Het scherm klapt omhoog vanaf het dashboard. Aan bakboordzijde nemen de schipper en co-piloot plaats. Het stuurstation is uitstekend vervaardigd, met twee 12-inch beeldschermen en een C-Zone scherm voor de controle van de elektrische systemen. De stoelen en het stuurwiel zijn verstelbaar, waardoor moeiteloos sturen, zelfs over lange afstanden, geen probleem is. Via een mooie, indirect verlichte trap kom je in een gang die leidt naar de voorste hut met eigen badkamer, een hut met een stapelbed (optioneel kan hier ook een zithoek worden geplaatst), en de eigenaars-cabine. Deze bevindt zich over de volledige breedte onder de salon. Naast een ruime natte cel met royale douche, bereik je de slaapkamer van de eigenaar. Het bed hier meet 2,00 bij 1,70 meter. Aan stuurboordzijde bevindt zich een dressoir met tal van lades, terwijl aan bakboordzijde een chaise longue staat vanwaar je door de enorme rompramen naar buiten kunt kijken. Een perfecte plek om te lezen of te ontspannen bij slecht weer. De cabine kan worden geventileerd door twee patrijspoorten, en sensoren geven aan de stuurstand aan of de ramen open zijn, zodat ze op zee niet per ongeluk het instromen van water veroorzaken.
De maximale stahoogte in de achterste hut bedraagt 1,92 meter, wat voldoende bewegingsruimte biedt, bijvoorbeeld bij het omkleden. Dit geldt ook voor de gastenhut in de boeg. Voldoende ruimte, veel opbergruimte, een grote badkamer en een stahoogte van twee meter. Het bed in deze hut meet 1,90 bij 1,60 meter, wat aan de krappe kant is. De derde hut biedt met 2,16 bij 0,70 meter het langste bed, maar zal waarschijnlijk eerder worden gebruikt als opbergruimte voor grote voorwerpen. Deze kunnen ook worden opgeborgen in de achtergarage, die met een druk op de knop opent.
Veiligheid aan boord
Wat opvalt aan de Riviera zijn de vele details die zorgen voor veiligheid aan boord. Enkele daarvan zijn: brandmelders door het hele schip, een brandblussysteem in de machinekamer, een brandstoftank die is gescheiden door een schot, zeer zorgvuldige installaties, handgrepen in het kajuitdak en de dekwasinstallatie die zowel zeewater als drinkwater kan leveren. Hiermee kun je ook de anker en ketting perfect schoonmaken, wat erg praktisch is. De gangboorden zijn met 29 centimeter naast de salon misschien een beetje smal, maar de relinghoogte van 75 centimeter is aangenaam hoog. Ook handig zijn de twee luiken voor lijnen op het kajuitdak. Zo heb je de landvasten voorop altijd binnen handbereik, zonder ze in de diepe ankerbak te hoeven opbergen.
Kwaliteit en vakmanschap
Het is verheugend om te zien dat de lijst met optionele extra’s erg kort is. Het omvat onder andere de afdekking rond de kuip, luxe afgewerkte keukenbladen in de kombuis en de Webasto-warmeluchtverwarming, die je in Australië waarschijnlijk niet nodig hebt – en dat is het dan. Al het andere is standaarduitrusting. Even overtuigend is het vakmanschap: schone oppervlakken, hoogwaardige meubelbouw, nauwkeurige aansluitingen en zeer nette naden overal. Ook in de machinekamer is het kwaliteitsniveau van de eindmontage aangenaam. Helaas is het daar beneden een beetje krap en is de toegang alleen mogelijk via een klein luik in de kuip. De lijnen en de tweekleurige lak van de Platinum-serie kunnen zeker bevallen, modern maar niet extravagant. Zo is de Riviera een no-nonsense boot voor kenners die kwaliteit herkennen wanneer ze die zien.
Het hele aanbod en meer informatie over alle services van Bestboats International Yachtbroker.