De 38e editie van de Hiswa te Water zit er weer op. Met wederom zo’n 30.000 bezoekers op de kades en steigers en ruim 430 boten in het water kan de organisatie terugkijken op een zeer geslaagd evenement. In de Bataviahaven Lelystad was maar liefst 3,8 kilometer aan boten te bewonderen, die varieerden in lengte van 1,75 meter tot ruim 20 meter. Niet alleen de verscheidenheid aan boten bracht de bezoekers naar de beurs. De Hiswa te Water bleek vooral weer de plek die de watersportliefhebber een belevenis biedt.
Hiswa te Water directeur Arjen Rahusen: “We hebben deze editie veel aandacht besteed aan sfeer en gezelligheid op de beurs. Met een verrijking van de aankleding en de horeca en meer aanbieders van andere lifestyleproducten dan boten werd de beurs voor een nog breder publiek interessant. Maar bovenal bleek dat men de Hiswa te Water nog steeds ziet als de gelegenheid om je te laten inspireren en informeren op het gebied van watersport.”
Milieubewust varen
Duurzaamheid was een onderwerp dat tijdens deze beurs weer hoog op de agenda stond bij bezoekers én exposanten. Zowel de productie van boten als de voortstuwing maakt op het gebied van duurzaamheid een stormachtige ontwikkeling door. Er waren verschillende soorten boten te bewonderen die met een 3D-printer zijn geproduceerd uit uitsluitend recyclede materialen. Deze productiemethode is inmiddels een werkend alternatief voor de traditionele botenbouw. Ook elektrische aangedreven boten, al dan niet gevoed door zonnepanelen, en boten aangedreven door waterstofcellen konden rekenen op een grote belangstelling van het publiek. Het ombouwen van de eigen, traditioneel aangedreven boot naar elektrisch bleek dankzij het op de markt komen van krachtige elektrische motoren een mogelijkheid die bezoekers aansprak.
Wereldprimeurs
Dat de watersportbranche zich blijft ontwikkelen, bleek ook uit het grote aantal wereldprimeurs dat in de Bataviahaven te bewonderen was. Een aantal daarvan viel in de prijzen bij de Boot van het Jaar verkiezing:
Een van de winnaars was de Woodler 28 van Jachtwerf de Jong uit Joure. Deze uit 1653 stammende jachtwerf heeft een traditie van ambachtelijke houten scheepsbouw. Bij hun nieuwste model wordt een aluminium waterschip gecombineerd met een mahoniehouten romp. Het resultaat van deze innovatie was een eerste prijs in de categorie Sloepen en Tenders.
De Saffier 24 ontving de eerste prijs in de categorie Zeilboten vanwege onder ander de innovatieve gedachte over stroomgebruik aan boord. Er is geen boordstroom, alle instrumenten zijn mee te nemen om thuis op te laden. De zonnepanelen zorgen voor het opladen van de elektrische aandrijving.
Motorboot van het jaar werd de Super Lauwersmeer 54. De jury noemde dit bijzondere schip een pocket size superjacht in zowel techniek als design. Een stille, snelle en krachtige motorboot met een innovatief ontwerp en bijzondere techniek.
Werken in de watersport
Zoals in vele branches kampt de watersportbranche met een groot aantal vacatures. Werken in de watersport is allang geen seizoensbaan meer, in nagenoeg alle watersportbedrijven wordt het hele jaar voluit gewerkt. Tijdens de Hiswa te Water kregen exposanten de gelegenheid zich te presenteren als potentiële werkgever. Naast een vacaturebank was er bij veel stands met vlaggen aangegeven welke vacatures er beschikbaar waren. Ondertussen waren er over de hele beurs demonstraties op het gebied van scheepsbouw, onderhoud en techniek. Verschillende exposanten gaven aan dat zij goede kandidaten hebben gevonden, waarmee ze na de beurs verder praten.
Winnende studenten
Naast de vacatures was er ook aandacht voor opleidingen in de watersportbranche. Dat je hiermee heel snel carrière kunt maken bleek bij de uitreiking van de Boot van het Jaar Startup Award. Het jonge bedrijf Watt Boats mocht deze prijs in ontvangst nemen. Deze startup bestaat uit een aantal studenten dat tijdens hun schooljaar op de nautische opleiding van de IVA Business School aan de gang ging met een origineel idee. Watt Boats geeft afgeschreven reddingsboten uit Bangladesh een tweede leven door ze op te knappen en te voorzien van een elektrische aandrijving. Om het idee handen en voeten te geven, vroegen zij tegen de regels in vrij van school. Het resultaat, een prachtig voorbeeld van een opgeknapte reddingsboot, opgesierd met de mooie award, was te bewonderen aan de steiger van de Hiswa te Water.
Inmiddels worden de steigers weer leeggemaakt voor de Hiswa te Water editie 2024. Dat wordt een klus, want de beurs was dit jaar groter dan ooit. Ondanks deze uitbreiding is er nog steeds een wachtlijst van exposanten, terwijl verschillende exposanten van deze editie tijdens de beurs al hebben getekend voor de volgende editie. Dat wordt dus dringen aan de steigers voor de volgende Hiswa te Water, die zal worden gehouden van 28 augustus tot en met 1 september 2024, wederom in de Batavia Haven in Lelystad.
Kijk voor een filmverslag hier.