In mei 2003 zag YachtFocus het levenslicht en daarom vieren we dit jaar ons 20-jarig jubileum. Sinds enkele jaren mag YachtFocus.com zich de drukst bezochte botensite van Nederland noemen en is YachtFocus Magazine het enige botenadvertentieblad. Oprichter Jan-Pieter Oosting staat nog steeds aan het roer. Hiermee is YachtFocus het meest constante mediabedrijf in de watersport. Kortom, dit jubileum dient als mooie gelegenheid voor een terugblik.
Terugkijken op 20 jaar YachtFocus
De inspiratie voor YachtFocus kwam tijdens een lange zeiltocht in de Middellandse Zee. Met een Trintella 44, gekocht bij De Valk Yachtbrokers in Zeeland, namen Oosting en zijn vrouw in 1998 deel aan een stormachtige editie van de rally IJmuiden-Lissabon. De eerder dat jaar geboren dochter werd ingevlogen en het drietal voer in een rustig tempo verder. Eind 1999 eindigde de sabbatical met een tweede dochter op komst. Oosting verkocht de boot bij wat nu Yachting Company Muiderzand heet.
Alle begin is moeilijk
Toentertijd was er al een gebrek aan grotere tweedehands jachten in ons land. Daarentegen lag het Middellands Zeegebied er vol mee. Het probleem voor Nederlandse aspirant-kopers was echter dat de jachtmakelaars aldaar niet uitblonken in getailleerde specificaties en kwalitatieve foto’s. De boten liggen ver uit elkaar want verkoophavens kennen ze niet, vliegen was nog duur en ondoenlijk voor slechts een eerste bezichtiging. Zo ontstond het idee om ter plekke uitgebreid en uniform boten te filmen, deze te monteren en op VHS-banden te zetten. Zo’n half uur durende ‘video-inspectie’ kon per post besteld worden of bekeken worden in een van de vestigingen van jachtmakelaar Het Wakend Oog. Hiermee was Oosting de eerste met uitgebreide, gefilmde boottests.
Het concept kwam echter te vroeg. In deze tijd had de helft van de bevolking nog een inbelmodem en real-time videostreams waren een toekomstdroom. Ook bleek video’s per post versturen te bewerkelijk. Na anderhalve ton aan – toen nog – guldens in een concept te hebben gestoken dat niet kostendekkend bleek, deed in 2002 de toenmalige eigenaar van het blad Zeilen, Eduard Rijnja, een aanbod aan Oosting om meer jachtmakelaars voor zijn Botenbank te werven. Dit ging meteen goed, maar Oosting wilde meer. Hij besloot in het voorjaar van 2003 op eigen benen te staan. Rijnja was gul en bereid om de bootgegevens uit zijn Botenbank door te plaatsen, waardoor er in datzelfde jaar al een flink aanbod te zien was op YachtFocus.com. Zonder deze hulp was YachtFocus misschien niet van de grond gekomen. Elke startup heeft in het begin een duwtje in de
rug nodig.
Meer dan media
Vanaf het begin was YachtFocus een softwarehuis. In 2002 bouwde het al de eerste bedrijfswebsites voor jachtmakelaars. Nog steeds draaien de websites op een centraal systeem dat via internet bereikbaar is en gebruikers na inloggen hun bootdata laat beheren. Dit heet een Software as a Service Content Management Systeem, of SaaS CMS. Een hele mond vol jargon, maar dat is gebruikelijk in de wereld van IT. Ook YachtFocus.com draait op dit systeem, evenals de bootpresentaties op doorplaatswebsites als BootAanBoot.nl, Stegfunk.de, Motorboot.com, jachtbouw.nl en de beide botenapps voor Android en Apple iOS. De IT staat onder leiding van Ted Vesters.
Al vanaf dag één kan het CMS bootgegevens doorsturen naar andere botensites waar de jachtmakelaar adverteert. Zij verwerken de gegevens automatisch in hun eigen systeem. Eén centraal systeem, waarop alle medewerkers van een jachtmakelaardij via internet inloggen en aan dezelfde actuele database werken, was in 2003 revolutionair en sloeg meteen aan. Vooral toen eind 2003 een geïntegreerd Relatie Management Systeem, of CRM, werd toegevoegd. Vanaf dat moment konden ook klantgegevens worden beheerd en gekoppeld aan de boten. Bijvoorbeeld voor het uitsturen van mailingen en het digitaal ondertekenen van overeenkomsten. De basisversie werd geschreven door een briljante IT-student, die van diens beloning zijn eerste auto kocht.
Na een aanloopperiode waren alle concurrerende botensites bereid om bootgegevens in te lezen, simpelweg omdat het merendeel van de Nederlandse jachtmakelaars YachtFocus als centraal CMS adopteerde. Ze moesten wel, ondanks dat in 2003 het destijds grootste botenblad nog afwijzend reageerde. Als YachtFocus zo nodig het CMS aan een botentijdschrift wilde koppelen, bracht het zelf maar een magazine uit. Zo gezegd, zo gedaan. Op 10 mei 2004, een jaar na de online start, verscheen het eerste YachtFocus Magazine.
Magazine komt tot stand
YachtFocus maakte de ontwikkeling door van internet naar print, een ongebruikelijke route. Het magazine wordt deels gevuld met advertenties in de huisstijl van de adverteerder, die met de hand worden opgemaakt door een klein team onder leiding van mediamanager Mandy Hulkenberg. De ruggengraat van het blad wordt gevormd door de rubrieken met uniform vormgegeven fotoadvertenties.
Vlak voor de sluitdatum van iedere editie vinkt een botenbedrijf in het CMS de boten aan die in het blad dienen te komen. Vervolgens zet een slim programma de advertenties op volgorde en verzamelt de bijhorende teksten en foto. Met een druk op de knop genereert het programma drukklare pdf’s die zonder nabewerking naar de drukker kunnen.
Ook de welkome particuliere adverteerder krijgt een oproep om zijn of haar boot (nogmaals) in het magazine te plaatsen. Juist deze automatisering maakt dat YachtFocus met een piepklein team van vormgevers geproduceerd kan worden en kostendekkend blijft. Al 223 edities lang draait de programmatuur door. Overigens vielen twee edities uit in 2020 en 2021. Dit was noodgedwongen vanwege coronalockdowns, waardoor de oplage niet verspreid kon worden via de honderden uitdeelpunten. Het concept van het magazine wijzigde nooit en werd zelfs gekopieerd door de collega-botenbladen.
“Van internet naar print, een ongebruikelijke route.”
Botenbeurzen zijn ons bedrijfsuitje
Naast de distributie via honderden jachthavens en watersportbedrijven, leunt het bereik zwaar op botenbeurzen. YachtFocus verspreidt haar magazine jaarlijks op 13 evenementen, van grote internationale beurzen tot openhuisdagen van werven. Eigenlijk zeggen we nooit nee als we een uitnodiging krijgen. Beursdeelnames bieden dé gelegenheid om met watersporters in contact te komen en hun wensen te horen. Bovendien spreken we een tiental zakelijke klanten op een doorsnee beursdag. Dit is veel efficiënter en milieuvriendelijker dan het hele land doorrijden om op bedrijfsbezoek te gaan.
Op grote beurzen richten we de standwanden in met het aanbod van de jachtmakelaars. Hier staat onze zogeheten ‘Stammtisch’ of stamtafel centraal, waar we graag een drankje schenken voor onze adverteerders. Ondertussen staan onze uitdeeldames hard te ploeteren om langslopende bezoekers te trakteren op een tas met het actuele nummer van YachtFocus Magazine. Op een vooraanstaande beurs als de Hiswa te Water delen we 7.000 exemplaren uit. Zo’n tas weegt een halve kilo, waardoor er na vijf dagen tot 3.5 ton gewicht door hun handen is gegaan. Maar gezellig is het altijd!
Eyecatchers
Het is algemeen bekend dat er schaarste heerst aan courante gebruikte boten. Dat wil zeggen op een werf gebouwd, goed onderhouden en van een recent bouwjaar. Sinds enige tijd richt YachtFocus zich daarom mede op dealers en werven die nieuwe boten leveren. Om dit aantrekkelijker te maken, adverteren zij hun modellijnen standaard als zogeheten ‘eyecatcher’. Dit houdt in dat deze boten vier keer zo groot en opvallend in de botenlijst verschijnen op YachtFocus.com. Zo blijft het totale aanbod om uit te kiezen op peil en groeit het zelfs tegen de tendens van een krimpende vloot in.