Bij de aan- en verkoop van een jacht vindt een geldstroom plaats. Hierover ontvangen we regelmatig vragen. In dit artikel zetten we enkele begrippen en uitgangspunten op een rij.
Aanbetaling
In de meeste koop- en verkoopovereenkomsten is een aanbetalingsbepaling opgenomen. Deze aanbetaling is meestal gelijk aan het boetebeding bij eenzijdige ontbinding of niet-nakoming van de overeenkomst. Ook komt het voor dat de makelaarsprovisie wordt toegevoegd. De aanbetalingsbepaling regelt vervolgens het bedrag en beheer. Onder beheer valt onder andere de beschikkingsbevoegdheid. Oftewel, wie kan tegen welke criteria beschikken over het bedrag? Met andere woorden, wie mag wanneer aan wie uitbetalen?
Over aanbetalingen wordt in de regel geen rente vergoed. Beheerkosten kunnen van toepassing zijn.
Koopsom
De koopsom is het bedrag waarvoor het vaartuig wordt verkocht en aangekocht. Deze regelt de koop- en verkoopovereenkomst. Onder meer dient te worden geregeld:
- Wanneer stort de koper de koopsom?
- Wanneer ontvangt de verkoper de koopsom?
- Moeten kosten en belastingen worden verrekend, zoals btw, in- en uitvoerrechten, reparaties?
- Moet een bedrag in depot blijven voor eventuele verrekeningen?
- Welke kosten mogen worden verrekend en in rekening worden gebracht? Denk bijvoorbeeld aan bank- en beheerkosten, koersverschillen, transactiekosten en andere kosten zoals een expert, een taxateur, liggeld, kranen en een verzekering.
Makelaarsprovisie
Dit is het honorarium dat de jachtmakelaar ontvangt. In Nederland is het gebruikelijk dat de verkoper de provisie betaalt en dat de provisie wordt verrekend met de uitbetaling van de koopsom.
Van belang is dat naar vast gebruik de jachtmakelaar recht heeft op provisie als koper en verkoper wilsovereenstemming hebben bereikt. Deze overeenstemming komt tot stand als de partijen mondeling of schriftelijk over en weer bevestigen. Omdat het exacte moment niet altijd eenduidig valt te bepalen, wordt de ondertekening van koper en verkoper van de koop- en verkoopovereenkomst veelal als ijkpunt toegepast.
Eventuele ontbindende of opschortende voorwaarden in de overeenkomst tasten het provisierecht van de jachtmakelaar in beginsel niet aan. Ook als partijen achteraf al dan niet minnelijk besluiten de overeenkomst geheel of niet uit te voeren, blijft het provisierecht van de jachtmakelaar staan.
Depot – garantie(s)
De overeenkomst van koop en verkoop, en andere hieraan gekoppelde documenten en eventuele (aanvullende) vaststellingsovereenkomsten, kunnen bepalingen bevatten met betrekking tot het aanhouden van een depotbedrag of het stellen van een garantie. Veelvoorkomende redenen zijn onder meer onduidelijkheid met betrekking tot de btw of de CE-certificering.
Het depot of de garantie dient om te borgen dat de gemoeide kosten alsnog kunnen worden voldaan en dat zeker is dat het bedrag beschikbaar is. Een depot wordt geplaatst op een derdengelden rekening. Een garantie wordt via een bank gesteld. Hierbij is een belangrijk voordeel van depot en garantie afspraken, dat de koop/verkoop kan doorgaan zonder dat partijen rechten en zekerheden verliezen met betrekking tot nog later af te handelen aspecten.
Derdengelden wordt beheerd via een Stichting Beheer Derdengelden of via een kwaliteitsrekening bij een accountant, advocaat, of notaris. Ga hierbij na of het beheerprotocol derdengelden aansluit op de feitelijke situatie.
Verrekeningen
Bij een koop en verkoop komen nogal eens openstaande facturen boven tafel met betrekking tot het vaartuig. Denk hierbij aan liggelden, werkzaamheden van onderhoudsbedrijven en verzekeringen. Dergelijke facturen kunnen niet zondermeer worden verrekend ten laste van de koopsom. Hiervoor is nodig dat de schuldeiser beschikt over een geldige titel of dat de bevoegde partij(en) vrijwillig toestemming geven. Een geldige titel, zoals pand- of retentierecht of een vonnis, dient door de eisende partij aangetoond te worden.
Het voorgaande lijkt allemaal standaard en logisch. Toch blijken in de praktijk nogal eens haken en ogen te bestaan. Het advies: regel het een en ander vooraf in de overeenkomst van koop en verkoop. En ga goed na of duidelijk is wat is afgesproken en voorkom open-einde constructies.
Vragen of opmerkingen?
Mail naar het EMCI secretariaat
We staan u graag te woord!
Sjors Tettelaar
Lead-auditor RCD/2013/53/EU
EMCI Register
T: +31 (0)88-0038735
info@emci-register.com