Duurzaamheid is een belangrijk thema voor de jachtindustrie en de wereld in het algemeen. Daarom stimuleert Feadship onderzoek naar hoe jachten zo milieuvriendelijk mogelijk kunnen worden ontworpen en gebouwd. Het bijna 82 meter lange Pure-concept van Feadship in 2021 is een afspiegeling van de allernieuwste ideeën over hoe eigenaren en hun gasten genieten van hun tijd op superjachten.
Het is ook vanaf het begin ontworpen om volledig toekomstbestendig te zijn wat betreft de waarschijnlijke ontwikkelingen in het komende decennium op het gebied van voortstuwing en efficiëntie.
Brandstof voor verandering
Het vooruitstrevende denken dat aan de basis ligt van het Pure-concept is nu een belangrijke stap dichter bij de werkelijkheid gekomen met het nieuws dat Feadship een belangrijke mijlpaal heeft bereikt door van Lloyds Registry de principiële goedkeuring te ontvangen voor een ‘agnostisch’ brandstofsysteem. Dit is de tweede fase van het plan om tegen 2030 een koolstofneutraal superjacht te bouwen. Verplichte Tier III maatregelen zoals uitlaatgas nabehandeling, maar ook afvalwarmteopwekking en DC elektrische systemen voor aandrijving en warmtelast, zijn nu allemaal volwassen technologieën en zijn geïnstalleerd op tal van superjachten.
“De cruciale volgende stap is dat we een flexibel of agnostisch brandstofsysteem nodig hebben, wat betekent dat het moet werken met de brandstoffen van vandaag maar ook die van morgen, aangezien we het nog niet hebben over alleen brandstofcellen voor voortstuwingsdoeleinden,” zegt Giedo Loeff, hoofd R&D bij Feadship.
Het volledig geïntegreerde systeem dat ten grondslag zal liggen aan de volgende generatie Feadship-jachten kan zowel niet-fossiele paraffinische brandstoffen (bv. HVO, SAF en E-diesel) als alcoholische brandstoffen (bijvoorbeeld bio- en E-methanol of ethanol) op volle capaciteit opslaan. De productie van deze alternatieve brandstoffen wordt wereldwijd snel opgeschaald.
Ingebouwde flexibiliteit
Dankzij het flexibele systeem kan een eigenaar maximaal gebruik maken van deze brandstoffen wanneer deze in de nabije toekomst steeds meer beschikbaar komen. Terwijl het onderzoek in samenwerking met belangrijke partners wordt voortgezet, integreert Feadship dual- en single-fuel motoren en brandstofceloplossingen in haar nieuwbouwprojecten, alsmede voor refits en conversies. Deze zullen worden beoordeeld met behulp van de Yacht Environmental Transparency Index (YETI) tool voor inzicht in algemene efficiëntie, brandstofverbruik, walstroomverbruik en jaarlijkse emissies.
Stap voorwaarts
De reden dat dit zo’n belangrijke stap voorwaarts is, is dat de brandstofopslagsystemen integraal deel uitmaken van de structuur van een schip. Bovendien vereist het vullen van een tank met zowel alcoholische brandstof als diesel een ander ontwerp/lay-out. De derde stap in Feadship’s reis naar netto nul koolstof is de integratie van brandstofceltechnologie die naar verwachting aan het eind van dit decennium zal plaatsvinden. “Onze aankondiging is belangrijk omdat Feadship vanaf nu van plan is jachten te bouwen met tanks en systemen die gecertificeerd zijn voor een hele reeks niet-fossiele brandstoffen,” zegt Giedo Loeff. “Naast het voldoen aan de groeiende wens van onze klanten naar koolstofneutraliteit, zal dit helpen om de milieu-impact van onze jachten te minimaliseren, waar ter wereld ze ook mogen varen.”
Kijk voor meer informatie op www.feadship.nl