“Als we de fles er tegenaan gooien, stuitert ie terug!” zei cabaretière Brigitte Kaandorp. Dus koos ze ervoor om de traditionele champagnefles leeg te gieten over de rubberrand van de nieuwe KNRM-reddingboot. De ‘Riet en Jan van Wijk’ werd daarmee woensdag 31 augustus op de zonovergoten Hiswa te Water in Lelystad gedoopt.
Videobeelden van de doop zijn te zien op het YouTube-kanaal van het KNRM
Kaandorp wenste de boot en haar bemanning een behouden vaart. Met de doop van deze reddingboot, is officieel ook het totale vlootvernieuwingsplan van de KNRM van start gegaan. De komende 15 jaar worden alle 77 boten van de KNRM in diverse klassen vervangen.
Geweldig en bijzonder
De cabaretière was één van de vele gasten die gisteren aanwezig waren in de Bataviahaven in Lelystad bij de eerste KNRM-doop in lange tijd. KNRM-directeur Jacob Tas was zichtbaar blij dat KNRM’ers uit het hele land, donateurs, scheepsbouwers en leveranciers, aanwezig wilden én konden zijn bij de feestelijke doop, die een nieuw hoofdstuk in geschiedenis van de bijna 200-jarige KNRM inluidt. “Het is geweldig dat we allemaal weer samen kunnen komen en dan ook nog voor zo’n bijzondere gelegenheid.”
Riet & Jan van Wijk
Eind 2020 startte de Koninklijke Nederlandse Reddingmaatschappij (KNRM) met de bouw van deze eerste boot in een nieuwe klasse, de Van Wijk-klasse. Traditiegetrouw is de naam van de eerste boot in een bootklasse meteen de klasse-naam van de hele serie. De Van Wijk-klasse is genoemd naar het echtpaar Riet en Jan van Wijk. Jan van Wijk werkte in de Rotterdamse haven en heeft na zijn overlijden in 2009 geld nagelaten aan de KNRM voor de bouw van een reddingboot. Zo is de naam van de eerste boot uit deze Van Wijk-klasse de Riet en Jan van Wijk geworden. Bij de doop in Lelystad waren ook een aantal nabestaanden van Riet en Jan van Wijk aanwezig.
Droom die uitkomt
In totaal zullen acht reddingboten in deze klasse worden gebouwd bij scheepswerven Dok en Scheepsbouw Woudsend BV en Habbeké Shipyard in Hoorn. “Het is een droom die uitkomt om een boot voor de KNRM te mogen bouwen”, zei werfmanager Gert-Jan Bleeker van Dok en Scheepsbouw Woudsend gisteren na de doop. De ‘Riet en Jan van Wijk’ is in nauwe samenwerking tussen de KNRM en de scheepsbouwers tot stand gekomen. Bleeker: “Het was voor ons alsof we een reddingjacht bouwden in plaats van een reddingboot.”
Vlootvernieuwing
De bouw van de Van Wijk-klasse is onderdeel van de totale vlootvernieuwing van de KNRM. Tussen 2021 en 2039 wordt de hele reddingvloot vervangen. Dat betekent 77 nieuwe reddingboten. De huidige vloot is gebouwd tussen 1990 en 2016 en de oudste boten zijn na ruim dertig jaar trouwe inzet toe aan vervanging. Modern en betrouwbaar materiaal is voor de KNRM van groot belang om ervoor te zorgen dat de redders hun werk veilig en op tijd kunnen uitvoeren, onder alle weersomstandigheden.
Naamgeving
De namen van de KNRM-reddingboten worden bepaald door schenkers die de bouw mogelijk maken. De KNRM is een goede doelen organisatie en voor de financiering van de vloot afhankelijk van vrijwillige bijdragen van donateurs, giftgevers, sponsoren en erflaters. Schenkers geven de boten namen die bijvoorbeeld herinneren aan geliefden of bijzondere momenten. KNRM-directeur Jacob Tas: “We zijn heel erg blij dat de financiering van een deel van de toekomstige reddingboten nu al is toegezegd door particulieren en fondsen uit nalatenschappen en schenkingen bij leven.”
In de vaart
Op 16 december 2021 maakte de Riet en Jan van Wijk haar eerste proefvaart. In januari jl. slaagde ze voor de kantelproef, een belangrijke technische test voor reddingboten die vaak in zeer onstuimige omstandigheden redders en geredden weer veilig aan wal moeten brengen. Daarna is de boot langs zeven KNRM-reddingstations gegaan en hebben de vrijwillige redders de boot uitgebreid getest. Tijdens één van de testvaarten voor de kust van Bergen aan Zee heeft de ‘Riet en Jan van Wijk’ ook haar eerste redding uitgevoerd. De bemanning van de reddingboot haalden een kitesurfer in de problemen uit zee en brachten hem weer veilig naar reddingstation Egmond aan Zee. De Van Wijk is een doorontwikkeling van de huidige 11 meter lange Valentijn-klasse.
Proefvaart
De ‘Riet en Jan van Wijk’ zal nog tot en met 4 september op de Hiswa te Water blijven om donateurs van de KNRM de gelegenheid te geven om een proefvaart te maken. Daarna wordt de boot aan de reddingvloot toegevoegd. Naar verwachting rolt eind 2022 de eerste boot uit een volgende nieuwe klasse, de Chaterina D-klasse, van de werf. Dit betreft een 7,5 meter RIB boot.
Voor beelden van de bouw kijk op www.youtube.com