Onderzoekschip RV Adriaen Coenen werd woensdag 6 juli 2022 gedoopt bij Next Generation Shipyards in Lauwersoog, waar het schip is gebouwd. Met de doop van RV Adriaen Coenen is een nieuwe fase bereikt in de vervanging van de nationale onderzoeksvloot. Na jaren van voorbereiding komt binnenkort het eerste en kleinste schip van de nieuwe onderzoeksvloot in de vaart.
Rond 22 juli, na het afronden van de laatste testen, zal RV Adriaen Coenen naar de thuishaven van het Koninklijk Nederlands Instituut voor Onderzoek der Zee (NIOZ) op Texel varen om daar RV Stern te vervangen. Aan de vervanging van de twee grotere onderzoekschepen wordt nog hard gewerkt door het NIOZ, dat de nationale onderzoeksvloot beheert.
Klimaatvriendelijk
Ter nagedachtenis aan de vorig jaar onverwacht overleden projectleider van de vlootvervanging Alex Cofino, heeft het NIOZ aan zijn vrouw Joke Cofino gevraagd om de RV Adriaen Coenen te dopen. Directeur van het NIOZ, Han Dolman: “Met dit Waddenschip zal onderzoek gedaan worden van klimaatverandering tot biodiversiteit. We hebben goed gelet op een zo klimaatvriendelijk mogelijke bouw en energieverbruik. Albert Keizer, directeur van NG Shipyards: “Het schip is gebouwd met zonne-energie, het vaart op een volledige biobrandstof, en het AdBlue-systeem op de uitlaat beperkt de stikstofuitstoot. Beide directeuren benoemden de voortvarende samenwerking aan het innovatieve schip dat geheel volgens planning in slechts een jaar gebouwd is.
Gebruiksmogelijkheden
RV Adriaen Coenen is voorzien van werkplekken voor twee bemanningsleden en twaalf opvarenden, zoals wetenschappers, assistenten, studenten en andere passagiers. Met een geringe diepgang van 85 centimeter kan het schip de wantijen in de Waddenzee rond hoog water passeren en daarnaast ook droogvallen op zandplaten. Het nieuwe vaartuig kan ook ingezet worden voor licht duw- en sleepwerk van bijvoorbeeld het mobiele vogelobservatieplatform de ‘Wadtoren’. Het schip is voorzien van natte en droge laboratoria, ICT-infrastructuur, communicatiemiddelen, hijswerktuigen en een ruim werkdek met ruimte voor 2 rubberboten of een 10ft container. Schipper Wim Jan Boon is blij met het nieuwe schip: “Het is een stil schip, wat heel prettig is voor bemanning, onderzoekers en omgeving. En doordat de computer het schip automatisch op de gewenste plek houdt tijdens onderzoek, kan ik efficienter werken.”
Zo duurzaam mogelijk
Feico Hoogeveen van NAVIS deed, samen met een ondersteunend projectteam, de bouwbegeleiding. “De romp van de Adriaen Coenen is ontworpen door gebruik te maken van Computational Fluid Dynamics (CFD) simulaties voor optimalisatie van de hydrodynamische eigenschappen. Voor de aandrijving zijn waterjets toegepast zodat het schip makkelijk in ondiep water kan opereren en goed kan droogvallen zonder kans op schade aan de voorstuwers.” Voor de energieopwekking wordt gebruik gemaakt van Hydro-treated Vegetable Oil (HVO), een biologische dieselvervanger. Dit zorgt voor een belangrijke emissiereductie: 90% minder fossiele CO₂ uitstoot. In combinatie met roetfilters en een katalysator op de uitlaten is dit minstens gelijkwaardig aan de emissiereductie die wordt bereikt met Methanol. Door toepassing van het AdBlue-systeem op de uitlaat wordt ook nog eens een aanzienlijke stikstofreductie bereikt. Verder zijn alle installaties ontworpen om het verbruik van energie zoveel mogelijk te beperken. Zo krijgen de koelwatersystemen een warmte terugwinningsysteem. De ledverlichting gaat werken met bewegingssensoren en zonnepanelen. Er wordt maximale (thermische) isolatie toegepast, zodat ook het energieverbruik voor verwarming zo laag mogelijk is. Naar verwachting wordt de RV Adriaen Coenen op vrijdag 22 juli aan het NIOZ overgedragen en naar de NIOZ-haven opTexel gevaren. Haar voorganger, de 50 jaar oude RV Stern, wordt verkocht aan Next Generation Shipyards.
Kijk voor meer informatie op www.newresearchfleet.nl