Vijfentwintig deelnemers startten zaterdag in de terugrace van het Decathlon Dover Strait Races. Het traject Ramsgate – Oostende zag er veelbelovend uit. De wind uit het NNO tot N kwam niet boven de 18 knopen, de stroming zou van bij het begin tot aan de finish meelopen. De deelnemers zouden dus genieten van dragende wind en stuwende stroming. Dat was bij de eerste etappe naar Ramsgate precies het tegenovergestelde.
Enkele deelnemers die in de heenrace uitweken naar een schuilhaven hadden op vrijdag de vloot in Engeland vervoegd. Zij zouden revanche kunnen nemen door de bootsnelheid over de Z-vormige baan te maximaliseren. Opperste concentratie en doordachte zeilvoering waren de regels. Met 6u20’ voor de snelste tot 8u59’ voor de laatste werd de gevaren tijd van etappe een vrijwel gehalveerd.
IRC
Zowel in de heen- als de terugrace was de Magic Wind (WV Breskens) van Robert Tan in de categorie IRC 1 ongenaakbaar in werkelijke tijd. Maar de TCF van zijn schip werkte nadelig. Jan Alleman finishte de MonAquA (RNSYC) voor Oostende binnen de twee minuten na de Alegria (RBSC) die de heenrace overtuigend had gewonnen. 107 seconden waren net voldoende om in berekende tijd Ramsgate – Oostende te winnen. Of: nakomen loont.
De Njord (RNSYC), die in de heenrace met een mooie voorsprong de line honours van de race kaapte, zette in de terugrace een vergelijkbare prestatie neer. 9:20:15 was alweer de snelste tijd. Met dank aan goede voorbereiding, snelle maneuvers, de juiste zeilkeuze en ondanks een gebroken grootzeilval die snel op zee een bypass kreeg. Natuurlijk zeilt de IRC 2 vloot, net zoals de andere ‘kleintjes’, een kortere baan, maar de kwestie is toch om op de juiste momenten en plaatsen ook de juiste opties te nemen.
CR categorie
In de CR 1-2 categorie deed er zich een vergelijkbaar fenomeen voor. Bert De Bock, schipper van de Salona 40’, de Huldra 2, (RYCB) (CR 1 /2) was donderdag nog terug gesurft naar Oostende. Zijn boot met een bemanning van gezinsleden was daar niet rouwig om. “Mijn boot is te licht voor dat aan de windse geweld tegen de golven”, zei De Bock. De Huldra 2 kwam in de terugrace als eerste in zijn klasse in Oostende aan met een twintigtal minuten voorsprong op de tweede de Rackham (KYCN).
De Alena (RNSYC) van het duo Filip Lammens en Patricia Krick domineerde de CR double handed vloot. Een vloot die overigens door het zware weer van zaterdag gehalveerd was.
De stroom en windcondities waren in deze tweede manche de Caramel (RNSYC) van het duo Wets / Priem minder gunstig gezind. Door ruim een uur na de Godewind (RYCB) van Bart Dumon te finishen was de correctiefactor van hun bijna 60 jarige Breeon onvoldoende om hun eerst te plaatsen in de herrekende tijd.
Gezelligheid
De receptie van het ONZK was al aan de gang toen de Caramel de jachthaven van de RNSYC binnenliep. Het lot – een ander woord voor onschuldige hand – trok nog wel Sofie Priem van deze fraaie klassieker uit de champagne emmer. Zij wint een Tribord 900 pak en is meteen de promotor van vrouwen in de zeilcompetitie. Opnieuw braken de receptie, de prijsuitreiking van de Indumar ONZK kampioenen 2021 -uitgesteld door Corona maatregelen- en de prijsuitreiking van de Decathlon Dover Strait Race 22 alle records van gastvrijheid en gezelligheid. Ook bij de mannelijke zeilers werd een Tribord zeilpak verloot.
De volgende race in het Indumar Open Noordzee Kampioenschap 2022 is de Schelderegatta: Hansweert – Antwerpen van 18 juni. Kijk voor meer informatie op www.schelderegatta.be
Over het Open Noordzee Kampieonschap (ONZK)
Het Open Noordzee Kampioenschap is een samengestelde reeks van 13 zeilwedstrijden op zee en de Schelde voor kajuitjachten. De organisatie is in handen van het Open Noordzee Kampioenschap, powered by Wind en Watersport Vlaanderen en ondersteund door de plaatselijke watersportverenigingen KYCN en WSKLUM (Nieuwpoort), RNSYC (Oostende) RBSC (Zeebrugge) Breskens Sailing (Breskens), RYCB, VVW, KLYC en SRNA (Antwerpen). In samenwerking met de J/80 en SB20 klasseverenigingen.
Kijk voor meer informatie op www.onzk.be