Het Zweedse technologiebedrijf Candela, dat een nieuwe standaard zet voor elektrische vaartuigen met zijn draagvleugelboten voor de lange afstand, kondigde het eerste proefvaartcentrum in de VS aan. De nieuwe vestiging opent haar deuren op 1 april. Deze locatie, de eerste in de VS, voegt zich bij centra in Stockholm, Zwitserland, Nederland en Italië, om Candela’s aanwezigheid op de Amerikaanse markt uit te breiden.
De elektrische vaartuigen van Candela vliegen geruisloos boven het wateroppervlak en kunnen meer dan 2 uur vliegen bij een kruissnelheid van 22 knopen. Computergestuurde hydrofoils tillen de romp boven het wateroppervlak. Daardoor neemt de wrijving met het water en het energieverbruik met 80% af in vergelijking met traditionele motorboten. Hierdoor is de actieradius twee tot drie keer groter dan met welke andere elektrische boot op de markt dan ook.
Missie
Candela’s missie is om transport over water elektrisch te maken. Met meer dan 100 bestellingen voor de nieuwe Candela C-8 dagcruiser is het bedrijf nu marktleider in de verkoop van elektrische boten in Europa. Dit allemaal dankzij de unieke combinatie van snelheid, stilte en een lange, volledig elektrische actieradius. De meeste nieuwe klanten komen echter uit de VS, waardoor de Amerikaanse motorbotenmarkt een belangrijk doelwit voor Candela is.
“We willen niet alleen de beste elektrische boot maken. We maken een veel betere boot dan de conventionele motorboten van vandaag, zonder twijfel – verbrandingsmotor of elektrisch. Dankzij onze hydrofoil-technologie en onze C-POD-motor met directe aandrijving is er geen dichtslaan, geen lawaai, geen dampen en zeer weinig onderhoud. Het neemt eigenlijk alle slechte dingen van motorboten weg. Als je eenmaal een Candela hebt geprobeerd, is het erg moeilijk om terug te keren naar conventioneel varen,” zegt Tanguy de Lamotte, CEO van Candela US.
Candela’s 80-koppige team van ingenieurs en technici uit de lucht- en ruimtevaart, de auto-industrie en de softwaresector werkt sinds 2014 aan de ontwikkeling van de gepatenteerde hydrofoil-technologie en de bijbehorende software. Gebruikmakend van de lessen van hun eerste seriële productiemodel, de C-7 sportboot, waagt Candela zich nu aan de massaproductie van pleziervaartuigen met de Candela C-8, terwijl ze tegelijkertijd ’s werelds eerste hydrofoiling pendelschip, de Candela P-30, ontwikkelen, dat in 2023 in productie zal gaan.
Kijk voor meer informatie op www.candela.com