Ingezonden bericht
Amfibievoertuigen, ze worden al gemaakt sinds begin 19de eeuw, maar ze zijn zelden tot nooit zichtbaar op de openbare weg of in het water. Toch prikkelt het de fantasie: wat is er mogelijk en wat komt er allemaal bij kijken als we met onze auto konden varen en met onze boot konden rijden?
Amfibievoertuig verzekeren?
Op administratief gebied alleen al zal een amfibievoertuig de nodige vragen oproepen. Zo is er de wegenbelasting, maar wordt deze lager als men zich deels over het water verplaatst? Of komt er een soort waterwegenbelasting voor burgers als men massaal overstapt op het amfibievoertuig? En even zoeken naar verzekeringen leert dat het wel degelijk mogelijk is om een amfibievoertuig te verzekeren, maar dit moet voor zowel op de weg als op het water. Hoe dan ook zullen belastingaangifte doen en autoverzekeringen vergelijken nooit meer hetzelfde zijn als het water en de openbare weg voor forensen hetzelfde worden. Je amfibievoertuig verzeker je in ieder geval niet via een reguliere vergelijking van autoverzekeraars bij een online vergelijker. Hiervoor moet je toch echt bij een gespecialiseerde verzekeraar zijn.
Eerste amfibievoertuigen
In 1805 ontwierp de Italiaanse uitvinder en edelman Raimondo di Sangro het eerste amfibievoertuig, een door stoomkracht aangedreven binnenschip waar wielen aan werden gemonteerd. Er wordt echter getwijfeld aan de functionaliteit van deze eerste poging. Pas in de 20ste eeuw kwam de productie van amfibievoertuigen echt op gang, al was dat vooral voor militaire doeleinden. In de jaren ’60 kwam het eerste amfibievoertuig voor particulieren op de markt: de Amphicar 770. Er werden ongeveer 3500 exemplaren van gemaakt. Maar nog steeds zagen de waterwegen er nog niet zo uit als de Amsterdamse grachten tijdens dit amfibie-evenement. Kortom, bij het grote publiek is het voertuig nooit echt doorgebroken. De hovercraft deed het wel iets beter. Dit was een spectaculair maar energievretend alternatief, aangedreven door turbinemotoren, en maakte zelfs nog deel uit van het openbaar vervoer op sommige plekken.
ToyBOATa en Hovervan
Aan de heren van het populaire autoprogramma Top Gear heeft het uitblijven van het succes van het amfibievoertuig niet gelegen. Ze ontwierpen in totaal vier verschillende varianten: de Hovervan, een busje dat als een soort kleine hovercraft het ruime sop verkoos in de rivier de Avon, een zeilboot met wielen waarvan de mast op de weg een hinderlijk obstakel bleek, een camperbusje met (te zwakke) motor dat evenmin een succes bleek en de in het programma zo geliefde Toyota Hi-lux, die met krachtige speedboat-motoren wél in de smaak viel. Het drietal presentatoren stak met hun ToyBOATa zelfs het Kanaal over maar wekte daarmee wel de woede van de kustwacht, die van mening was dat ze zich beter met dit soort dingen konden blijven bezighouden. De rol van het deels satirische programma in de tijdlijn van het amfibievoertuig moet dan ook met een korrel zout worden genomen. Vooralsnog is er weinig zicht op dergelijke vervoermiddelen voor particulieren. Wie er naar zoekt op internet, komt voornamelijk oorlogstuig of oldtimers tegen. Wel is het mogelijk om er een te huren.