Het vaarseizoen is inmiddels in volle gang. Hetzelfde geldt voor dat van de beursintroducties, al kunnen we daar al het hele jaar van genieten. Doordat we met z’n allen zo weinig op vakantie konden, hebben veel meer mensen tijd gekregen om zich met beleggen bezig te gaan houden. Bovendien levert je geld op de spaarrekening geen pepernoot op. Sterker nog, dat kost geld.
Nieuwe beursnoteringen
Een aantal partijen wil graag profiteren van al dat nieuwe geld dat richting de beurzen gaat en grijpt z’n kans om een beursnotering aan te vragen. Je moet je als belegger natuurlijk nooit laten overdonderen door al die enorme ‘buitenkansjes’ die zich volgens de banken, die de introducties in goede banen moeten leiden, voordoen. Je moet nooit vergeten dat zo’n bank er alle baat bij heeft om alles zo rooskleurig mogelijk voor te stellen omdat de bank in kwestie zelf aan het begeleiden van een beursintroductie verdient.
Volgens adviesbureau EY zijn er alleen al in het eerste kwartaal van dit jaar meer bedrijven naar de beurs gegaan dan in welk ander kwartaal dan ook in de afgelopen twintig jaar. Maar liefst 430 nieuwe bedrijven werden wereldwijd beursgenoteerd. Ze haalden in de eerste drie maanden van dit jaar met z’n allen bij elkaar 105,6 miljard dollar op. Dat is ruim 270 procent meer dan in het eerste kwartaal van 2020. De beursnieuwelingen willen niet alleen gebruik maken van het positieve momentum dat nu heerst op de beurzen, maar ook van de grote hoeveelheid geld die in omloop is en dat op zoek is naar rendement. Bovendien steekt bij tijd en wijle de angst de kop op dat het beurssentiment deze zomer wel eens minder kan worden vanwege de blijvende onzekerheid rondom de ontwikkeling van de coronapandemie en de vraag hoe snel de economie echt helemaal heropend kan worden.
SPAC’s
Vooral de beursgang van SPAC’s (special purpose acquisition vehicles) droegen bij aan het record. Dit zijn investeerders die met een beursgenoteerde entiteit een zak geld ophalen om dan op zoek te gaan naar een niet-beursgenoteerde onderneming die ze daarmee willen overnemen.
SPAC’s zijn een symptoom van het overvloedige geld dat momenteel over de beursvloer heen stroomt. Geld is erg goedkoop en SPAC’s zijn daar simpelweg een gevolg van. Er is (te) veel geld op zoek naar (te) weinig (innovatieve) beleggingen. Je richt als investeerder immers geen SPAC op om in bekende ‘oude’ namen te stappen als Royal Dutch Shell of Unilever. Dat gezegd hebbende kun je feitelijk stellen dat SPAC’s bijdragen aan de vorming van een mogelijke zeepbel in vooral technologie- en andere groeifondsen. En van zeepbellen houden beleggers niet, want een zeepbel kan zomaar uiteenspatten. Aan de andere kant, zonder de vorming van zeepbellen kan er ook geen innovatie zijn.
Voor beleggers blijft het dan ook zaak om niet blind met elke beursgang of SPAC mee te willen doen omdat je bang bent om de boot te missen, maar altijd goed je huiswerk te doen. Lang niet alle beursgangen zijn namelijk een succes. De eerste dag van de notering van de Britse maaltijdbezorger Deliveroo verliep ronduit teleurstellend om maar een voorbeeld te geven. Een kwartaalrecord aan beursgangen wil niet zeggen dat de koersen van al die beursnieuwelingen zomaar in rustig vaarwater terechtkomen. Soms kun je beter lekker op je boot of jacht stappen en denken: schuitje varen, theetje drinken…
Fintessa Vermogensbeheer
+31 (0)35-5431450
info@fintessa.nl
www.fintessa.nl
Beleggen kent risico’s. Uw inleg kan minder waard worden.