Koolmonoxidevergiftiging en te hard varen met kwetsbare PWC’s en RIB’s waren (ook) in 2020 twee belangrijke oorzaken voor (dodelijke) ongevallen met Britse vrijetijds- en recreatievaartuigen. Zo blijkt uit het recent gepubliceerde Marine Accident Recommendations and Statistics Annual Report 2020.
Waarom een CO-melder op de boot?
Zoals het tragische ongeval aan boord van de motorkruiser Diversion aantoont, gaan er nog steeds levens verloren door koolmonoxidevergiftiging. Voorbeelden van bronnen voor koolmonoxide aan boord zijn de hoofdmotoren, generatoren, kachels en kooktoestellen. Een redelijk goedkoop alarm kan de aanwezigheid van koolmonoxide detecteren. Dit alarm waarschuwt de opvarenden wanneer deze geurloze, zeer giftig gas aanwezig is. De Britse onderzoekers raden eigenaren van vaartuigen met afgesloten woonruimten daarom sterk aan om een dergelijke koolmonoxidemelder (geschikt voor boten) te plaatsen. En ook om deze regelmatig te testen.
Ongevallen met snelle boten
Twee ongevallen met Personal Watercraft (PWC) en Rigid Inflatable Boats (RIB’s) laten zien hoe kwetsbaar passagiers kunnen zijn. Hoewel de onderzoeken nog lopen, blijkt nu al dat de dodelijke afloop vermeden had kunnen worden. Bijvoorbeeld als de betrokkenen beter uitkeken en grotere afstanden hielden.
De Marine Accident Investigation Branch (MAIB) onderzoekt alle soorten ongevallen op zee met of aan boord van Britse schepen wereldwijd. Ook ongevallen met andere schepen in de Britse territoriale wateren zijn meegenomen in het onderzoek. Jaarlijks stelt de MAIB een onderzoeksrapport samen.
Lees het rapport op www.gov.uk