Elke reclamemaker vindt natuurlijk het motorjacht opnieuw uit, terwijl er eigenlijk slechts kleine details zijn veranderd ten opzichte van het vorige model. Echte innovatie vindt niet plaats op de computer van het reclamebureau, maar in het testlaboratorium en op de testbank. Het doel: minder verbruik, minder impact op het milieu, betere bruikbaarheid en meer snelheid.
Dat lijkt niet mogelijk. Sneller met minder paardenkrachten en zonder enorme golven? YachtFocus heeft precies dat uit de markt gehoord. Het is nog maar een gerucht, maar wel een opwindend gerucht: een motorjacht dat in staat is vrachtschepen op rivieren bij te houden of zelfs in te halen, zonder enorme golven of enorme motoren, en dat op groot water snel kan uitvaren voor naderend ruw weer. Het idee van: of een planerende romp, of een waterverplaatser wordt aangevuld met een ander type romp. Snel, maar geen speedboot, dus minder motorvermogen nodig, maar ook geen verplaatser. Bijna de kwadratuur van de cirkel. Maar in ieder geval spannend.
Het beste van twee werelden
De geruchten over een nieuwe rompvorm die bij toenemende snelheid niet meer ingraaft bij de achtersteven en daardoor golven opstapelt en die een absurd hoog motorvermogen vreet, doen al een tijdje de ronde. Het is bijna zoiets als de Heilige Graal van de scheepsbouw: slimme lijnen moeten de romp zo horizontaal mogelijk houden en de lengte van de waterlijn en de lift bij de achtersteven gebruiken om het motorvermogen om te zetten in voortstuwing in plaats van in weerstand. Daardoor komt hij niet vast te zitten in zijn eigen golfsysteem zoals een waterverplaatser, maar het is ook geen planerend schip met de nadelen die daaraan verbonden zijn. Dit klinkt even eenvoudig als logisch, maar als de geruchten kloppen, is dit het resultaat van jarenlang zorgvuldig onderzoek met behulp van CFD-modellen en tests in de sleeptank. CFD staat voor Computational Fluid Dynamics, oftewel met behulp van de computer gedragingen van materialen voorspellen. Een heel slim ding, dan. Hersenen in plaats van spieren, zogezegd.
Optimaal vanuit het oogpunt van de gebruiker
Het resultaat zou ook zeer dicht bij het dagelijkse gebruik van een jacht liggen. Want als je eerlijk bent, zie je de grote halfglijdende motorjachten maar heel zelden echt hard gaan. Maar dat is precies waar hun rompen voor geoptimaliseerd zijn: planeren. Waarom dan geen romp ontwerpen die geoptimaliseerd is voor het meest voorkomende snelheidsbereik, dat wil zeggen tussen 5 en 20 knopen (10-36 km/u)?
“Waarom dan geen romp ontwerpen die geoptimaliseerd is voor het meest
voorkomende snelheidsbereik.”
Niet het gieren bij lage verplaatsingssnelheden zoals bij een planerende rompvorm. Geen enorme golven in precies het snelheidsbereik waarin je het grootste deel van de tijd wilt varen, geen veel te hoge snelheid wanneer het schip eindelijk planeert. En, ook geen gigantische rekeningen van het dorstige monster dat van tankstation naar tankstation vaart.
In plaats daarvan, zo vertellen onze bronnen, kun je met het ontwerp soepel accelereren tot een snelheid van 20 knopen zonder grote golven. Tegelijkertijd blijft het schip perfect bestuurbaar zonder plotseling uit koers te raken of voortdurend aan het roer te hoeven zwengelen. Het brandstofverbruik is ook veel lager dan dat van een planeerder bij dezelfde snelheid, een snelheid die op zijn beurt veel hoger is dan wat een zuivere verplaatsingsromp kan bereiken.
En het moet er ook goed uitzien
Het geheel wordt gerealiseerd in een tijdloos, modern jacht van rond de 15 meter, dat in de haven zal worden onderhouden en dat ook op het water een bella figura slaat. Het biedt ruimte voor comfort en een aangenaam leven aan boord met familie en vrienden en beperkt onderhoud en verzorging tot een minimum. Het sleutelwoord is: genieten zonder spijt, laag verbruik, weinig onderhoud en dus meer tijd voor quality time op het water.
U gelooft niet dat er zoiets bestaat? Wil je wedden?
We zullen verslag uitbrengen. Dat beloven we.
Wordt het schip echt gebouwd?
Zo ja, van welke werf?
Lees meer in de volgende uitgaven,
komende maanden.