Staatsbosbeheer ziet zich verantwoordelijk voor de balans tussen natuur en recreatie in de Biesbosch. Zij stelde daarom een rapport op waarin vastgelegd is waar men wel en waar niet mag varen.
De Biesboschfederatie reageert met ‘een antwoord op zonering’
Voor motorboten zijn de gevolgen van deze plannen desastreus. De Biesboschfederatie constateert dat door deze plannen de recreatiemogelijkheden in de Biesbosch sterk beperken. Dit geldt ook voor de ruim 8.000 leden met een motorboot. In dit rapport geeft de Biesboschfederatie haar bezwaren aan tegen de plannen en komt zij niettemin met eigen voorstellen.
Rondje varen en/of overnachten
Het afsluiten van vaarwegen of het alleen toegankelijk maken van vaarwegen voor boten met een elektromotor staat centraal in het plan. Een favoriete bezigheid als het ‘rondje varen’ door de Biesbosch van een paar uur wordt, vanuit bijna elke haven rond de Biesbosch, onmogelijk gemaakt door het afsluiten van een paar vitale kreken. Daarnaast ligt er een eis van de elektromotor, hierdoor valt 99% van de huidige motorbootvaarders af. Ook de ruim 100 aanlegmogelijkheden voor overnachting verdwijnen. De Biesboschfederatie denkt dat er onvoldoende is nagedacht over de gevolgen van de plannen voor de motorbootvaarders waar de lagere inkomensgroepen ruim in vertegenwoordigd zijn. Daarnaast zijn zij tegen het afsluiten van vaarwegen en het blokkeren van overnachtingsmogelijkheden.
Duurzaamheid
Staatsbosbeheer onderbouwt haar plannen door te verwijzen naar duurzaamheid. De Biesboschfederatie is zeker niet tegen duurzaamheid. Ook de Federatie is zich er van bewust dat de CO2-uitstoot teruggebracht moet worden en dat daar op wereldniveau en landelijkniveau afspraken over gemaakt zijn. De Federatie is er wel tegen wanneer er voor de Biesbosch vooruit gelopen wordt op nog te nemen landelijke maatregelen. Via de brancheverenigingen willen zij meedoen aan de landelijke discussie om vervolgens aan te sluiten met maatregelen in de Biesbosch. Maar zover zijn we nog lang niet zegt de Biesboschfederatie. Hiervoor willen zij de discussie over duurzaamheid voeren op landelijk niveau.
Voor wat hoort wat
Er is door Staatsbosbeheer helaas geen plan gemaakt voor investering en onderhoud ten behoeve van de recreatie van de motorbootvaarder. De Federatie geeft aan wat er zou moeten gebeuren met kapotte steigers, overlast waterplanten, dichtslibben, handhaving etc. en zij geeft óók aan dat zij daar -binnen de mogelijkheden- financieel aan wil bijdragen. De Biesboschfederatie wilt meebetalen volgens het principe: ‘voor wat hoort wat’.
Gebruikersraad
De Federatie geeft in dit rapport een eerste schets voor een financiële organisatie. Gezamenlijk zijn ze verantwoordelijk voor het gebied: Staatsbosbeheer, de 3 gemeentes Dordrecht, Drimmelen en Altena en een op te richten Gebruikersraad. Hierin wil de Biesboschfederatie participeren.
Samen optrekken
Intussen heeft er overleg plaatsgevonden tussen de Biesboschfederatie en de betrokken wethouders. De Biesboschfederatie heeft besloten om samen op te trekken met wethouder Marco Stam van de gemeente Dordrecht. Gezamenlijk gaan zij het gesprek aan met Staatsbosbeheer over deze onwenselijke plannen.
Kijk voor meer informatie op www.biesboschfederatie.nl